Lupaukset päästövähennyksistä ydinvoimalla ovat tyhjän päällä

Greenpeacen aktivistit ovat ripustaneet Helsingissä postitalon seinälle banderollin, jossa vaaditaan sekä ydinvoiman että hiilidioksidipäästöjen pysäyttämistä. Aktivistit muistuttavat ydinvoimapäätöksestä keskusteleville kansanedustajille, ettei ydinvoimaa rakentamalla saada kasvihuonekaasupäästöjä kuriin.

Hallituksen eduskunnalle antamat lupaukset kivihiililaitosten sulkemisesta, jos ydinvoimaa rakennetaan lisää, ovat tyhjiä. Samaan aikaan kun lupaillaan suurempia päästövähennyksiä, hallitus vastustaa päästövähennystavoitteiden kiristämistä Euroopan unionissa. Ydinvoiman vaikutusta sähköntuotannon päästöihin Suomessa ei ole myöskään arvioitu ydinvoimaesitystä valmisteltaessa.

”Ydinvoiman lisärakentamisen vaikutus ilmastopäästöihin olisi muutaman prosentin luokkaa, ja sekin toteutuisi vasta 15 vuoden kuluttua. Markkinoilla määräytyvä sähkön hinta nousee riippumatta ydinvoimapäätöksistä, ja kivihiili- ja turvesähkön kannattavuus säilyy. Fossiilisähköä voidaan ajaa alas ainoastaan valtion ohjauksella, eikä alasajo jää kiinni korvaavasta sähköntuotannosta. Kivihiilen käytön rajoittamista valtion toimilla luvattiin Olkiluoto 3 -päätöksen yhteydessä, mutta lupaus haudattiin vähin äänin. Nyt toimia ei edes lupailla”, Greenpeacen energiavastaava Lauri Myllyvirta kertoo.

Olkiluoto 3:n piti jo mahdollistaa saastuttavien kivihiililaitosten sulkeminen, mutta tämä lupaus on nyt unohdettu täysin. Jopa Energiateollisuuden oma selvitys osoittaa, että luvattuja vähennyksiä ei tapahdu. Sen sijaan muun muassa Pohjolan Voima ja Fortum suunnittelevat investointeja uusiin, kivihiiltä käyttäviin laitoksiin.

Ministeri Pekkarisen ydinvoimalla lupailemat päästövähennykset edellyttävät, että lauhdetuotantoa suljettaisiin enemmän kuin sitä ilmasto- ja energiastrategian mukaan Suomessa on vuonna 2020. Hallitus teetti VTT:llä arvion, jonka mukaan kahden ydinreaktorin rakentaminen vähentäisi ilmastopäästöjä vain kolmella prosentilla, mutta arvio hyllytettiin. Samalla, kun ministerit vakuuttelevat haluansa radikaaleihin päästövähennyksiin, Suomi vastustaa edelleen EU:n päästövähennystavoitteen tiukentamista.

”Suomen ilmastopäästöjä voidaan vähentää nopeimmin ja tehokkaimmin satsaamalla bioenergiaan, tuulivoimaan ja energiatehokkuuteen, sekä rajoittamalla kivihiili- ja turvesähkön tuotantoa. Ilmastopäästöjen vähentäminen tarpeeksi nopeasti ja voimakkaasti edellyttää sitovia tavoitteita ja aikatauluja, ei pehmoisia puheita. Hallituksen vastahakoisuus sitoutua lupauksia vastaaviin ilmastopäästötavoitteisiin osoittaa, että ilmastonmuutos on vain keppihevonen ydinjätteen lisäämiselle”, Myllyvirta jatkaa.

Energiavastaava Lauri Myllyvirta, puhelin 050 362 5981
Viestintäpäällikkö Juha Aromaa, puhelin 050 369 6202

Greenpeace on riippumaton maailmanlaajuinen järjestö, joka kampanjoi ihmisten asenteiden ja toimintatapojen muuttamiseksi, ympäristön suojelemiseksi ja rauhan edistämiseksi. http://www.greenpeace.fi