Me emme unohda: 35 000 sitoutunut äänestämään ydinvoiman vastustajaa

Eduskunnan ydinvoimapäätöksen jälkeen tuhannet äänioikeutetut suomalaiset ovat tehneet sitoumuksen äänestää ensi eduskuntavaaleissa ydinvoiman vastustajaa. Äänestyssitoumusten määrä ylitti tänään 35000. Äänestä ydinvoima historiaan -kampanjaan kuuluvat seitsemän poliittista nuorisojärjestöä ja viisi ympäristöjärjestöä aikovat jatkaa kampanjaa ydinvoiman lisärakentamisen estämiseksi.

"Suomalaisilla on syytä olla pettyneitä: äänestäjien vahvasti ydinvoiman vastainen mielipide, tutkijoiden vetoomukset ja ydinvoimapäätöksen valmistelun puutteet sivuutettiin eduskunnassa. Äänestä ydinvoima historiaan -kampanja varmistaa, että kansanedustajien valinnat muistetaan seuraavissa vaaleissa," Greenpeacen energiavastaava Lauri Myllyvirta kuvaa.

Taloustutkimuksella hiljattain teetetyn kyselyn mukaan ydinvoimaa vastustaville suomalaisille on ensi eduskuntavaaleissa erityisen tärkeää, että heidän kansanedustajaehdokkaansa on heidän kanssaan samaa mieltä ydinvoimasta. Ydinvoiman kannattajille sen sijaan kansanedustajan ydinvoimakannalla ei ole niin suurta väliä. [1]

"Suomella ei ole mitään tarvetta sitoutua riskialttiiseen ja vastuuttomaan ydinvoimaan. Äänestä ydinvoima historiaan -kampanja tulee vaikuttamaan eri tavoin kunnallisiin energiayhtiöihin, elintarvikefirmoihin ja muihin ydinvoimahankkeissa mukana oleviin yrityksiin, jotta ne eivät investoisi taloudellisesti riskialttiiseen ja vastuuttomaan hankkeeseen. Lisäksi tavoitteena on, että puolueet pitävät kiinni kolmannen ydinvoimaluvan hylkäämisestä myös vaalien jälkeen," Myllyvirta jatkaa.

Ydinvoimayhtiöillä on pitkä ja kivinen tie kuljettavanaan, ennen kuin yhdenkään reaktorin rakentaminen voi alkaa. Uusi ydinreaktori maksaisi vähintään kaksi kertaa niin paljon kuin Olkiluoto 3 ja hankkeen taloudelliset riskit olisivat moninkertaiset, sillä kustannusarvioiden ylitykset jäisivät suomalaisten investoijien maksettaviksi. Todellinen hinta ja riskit tiedetään vasta aikaisintaan vuoden kuluttua, kun ydinvoimaloista tehdään tarjouspyyntöjä. Ydinvoimaloiden rakentaminen on edelleen mahdollista estää.

Lisätietoa:
Kuvia kampanjan tapahtumista
Kampanjan verkkosivut

Viite:
[1] http://www.greenpeace.org/finland/fi/dokumentit/tutkimus-ydinvoimasta-ja-edusk

Yhteystiedot:
Lauri Myllyvirta, energiavastaava, Greenpeace: 050 3625 981
Satu Pitkänen, tiedottaja, Greenpeace: 050 5461 789

Äänestä ydinvoima historiaan -kampanjan takana ovat Keskustanuoret, Keskustaopiskelijat, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden Liitto ViNO, Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK, Vasemmistonuoret, Vasemmisto-opiskelijat, Greenpeace, Luonto-Liitto, Maan ystävät, Natur och Miljö, Rauhanliitto ja Suomen luonnonsuojeluliitto.