• Greenpeace/

Myrsky keskeytti aktivistien mielenosoituksen Grönlannissa Suomalaisaktivisti poliisin kuultavana

​Myöhään keskiviikkoiltana neljä Greenpeacen aktivistia, jotka tiistaiaamusta lähtien osoittivat mieltään Cairn Energyn käytössä olevalla Stena Don -öljynporauslautalla Diskon saaren länsipuolella Grönlannin vesillä, keskeyttivät mielenosoituksensa. Voimakkaaksi yltynyt tuuli teki protestin jatkamisen mahdottomaksi, mutta aktivistit ovat tyytyväisiä tulokseen.

”Pystyimme pysäyttämään poraukset kahdeksi päiväksi”, sanoi satelliittipuhelimen välityksellä yhdysvaltalainen aktivisti Sim Mc Kenna, joka aikaisemmin tänä vuonna on myös ollut mukana Meksikonlahden öljyonnettomuuden ympäristötuhojen torjunnassa.

”Olemme ylpeitä siitä, että olemme kertoneet Cairnille, mitä mieltä olemme heidän päättömästä öljynetsinnästään haavoittuvilla arktisilla vesillä. Jos näillä vesillä tapahtuu öljyonnettomuus, sen seuraukset ovat paljon Meksikonlahtea pahemmat. Muutoinkin öljynetsintä on turhaa, sillä emme voi ilmastonmuutoksen takia käyttää edes sitä määrää öljyä, joka on jo löydetty”, McKenna jatkoi.

Aktivistit päättivät keskeyttää mielenosoituksen myöhään keskiviikkoiltana Suomen aikaa. He kiipesivät Stena Donin kannelle, jossa poliisi otti heidät kuultavaksi. Mukana on myös suomalainen aktivisti Timo Puohiniemi. Siihen mennessä aktivistit olivat olleet puolitoista vuorokautta porauslautalla köysien varassa olevissa teltoissa. He levittivät lautalle banderollin, jossa vaadittiin öljynporauksen lopettamista arktisilla vesillä.

Greenpeacen alus Esperanza on ollut alueella yhdeksän vuorokautta vastustamassa ensimmäistä arktista öljynporausta Meksikonlahden onnettomuuden jälkeen. Öljy-yhtiöt ottavat yhä suurempia riskejä öljynporauksessa, vaikka nykytiedon mukaan voimme käyttää vain neljäs- tai enintään kolmasosan nykyisistä öljyvaroista, jos haluamme pitää maapallon keskilämpötilan nousun alle kahdessa asteessa.

”Maailma on nyt tienhaarassa. Ne päätökset, jotka teemme nyt, vaikuttavat satoja vuosia eteenpäin. Vaikka ilmastosopimusta ei ole saatu aikaan, ei se tarkoita, että öljy-yhtiöt voivat tehdä mitä tahansa. Meillä on jo olemassa teknologia, millä energiantuotantomme muutetaan puhtaaksi”, sanoo energiakampanjoitsija Jon Burgwald, joka on Esperanzalla.

Video mielenilmauksesta

Kuvia mielenilmauksesta

Greenpeacen Energy [R]evoulution energiaskenaario vuodelle 2050

Lisätietoja:
Juha Aromaa, viestintäpäällikkö, puhelin 050 369 6202
Jon Burgwald, ilmastokampanjoitsija, Esperanzalla, puhelin  8816 7770 1411 tai +8816 7770 1412 tai +8816 7770 1413

Greenpeace on riippumaton maailmanlaajuinen järjestö, joka kampanjoi ihmisten asenteiden ja toimintatapojen muuttamiseksi, ympäristön suojelemiseksi ja rauhan edistämiseksi.