Nestlén palmuöljyn käyttö tuhoaa sademetsää Kaakkois-Aasiassa

Maailmanlaajuinen elintarvikeyritys Nestlé käyttää palmuöljyä Indonesian tuhotuista sademetsistä ja turvemailta. Tuotteet kuten KitKat kiihdyttävät ilmastonmuutosta ja vievät orangit sukupuuttoon, kertoo Greenpeacen julkaisema raportti. (1)

Nestlén ja muiden suuryhtiöiden palmuöljyn käyttö on kiihdyttänyt sademetsien raivaamisen Kaakkois-Aasiassa kestämättömälle tasolle. Samaan aikaan suomalaisesta Neste Oilista on tulossa huomattavasti Nestléä suurempi palmuöljyn käyttäjä ja palmuöljyn laaja polttoainekäyttö tulee lisäämään sademetsien hävittämistä entisestään. Tällä hetkellä Nestlé ja Neste Oil käyttävät palmuöljyä yhtä paljon (2). Yli sata Greenpeacen aktivistia, osa orangeiksi pukeutuneena, ottaa osaa protesteihin Nestlén pääkonttoreilla ja tehtailla Iso-Britanniassa, Saksassa ja Alankomaissa. Greenpeacen raportti Caught Red-Handed osoittaa, kuinka Nestlé hankkii palmuöljyä kestämättömästi. Sen toimittajiin kuuluu Indonesian suurin palmuöljyn tuottaja Sinar Mas. Yhtiö jatkaa laajentumistaan sademetsiin ja turvemaille, jotka ovat suuria hiilivarastoja. Nestlén palmuöljyn käyttö on lähes kaksinkertaistunut kolmena viime vuonna 320 000 tonniin vuodessa. Palmuöljyä käytetään muun muassa KitKat-suklaapatukassa. (3) ”Vertailun vuoksi voi mainita, että suomalainen Neste Oil tarvitsee palmuöljydieselin valmistamiseen palmuöljyä yli seitsenkertaisen määrän Nestléen verrattuna, jopa 2,5 miljoonaa tonnia vuosittain (4), kun Singaporen ja Rotterdamin laitokset avautuvat tänä ja ensi vuonna”, toteaa Greenpeacen palmuöljykampanjoitsija Maija Suomela. Ennen raportin julkistamista Greenpeace vetosi useita kertoja Nestléen, jotta yhtiö irtisanoisi sopimuksensa Sinar Masin kanssa. Viime joulukuussa Greenpeace esitti Nestlélle todisteita, jotka osoittavat Sinar Masin rikkoneen Indonesia lakia ja laiminlyöneen velvoitteensa palmuöljyä sertifioivassa RSPO:ssa. Nyt julkaistut todisteet osoittavat, että Sinar Mas jatkaa metsien tuhoamista edelleen. (5) Useat muut suuret elintarvikeyhtiöt, kuten Unilever ja Kraft, ovat lopettaneet palmuöljyn hankkimisen Sinar Masilta. (6) Indonesian hiilidioksidipäästöt ovat maailman kolmanneksi suurimmat. (8) Suurin yksittäinen syy Indonesian suurille päästöille on metsän raivaaminen palmuöljyplantaaseiksi. (7) ”Indonesian sademetsiä ei ole varaa menettää, ne ovat elintärkeitä niin ihmisille kuin esimerkiksi sukupuuttoon kuolemassa oleville orangeille. Jatkamme kampanjointia, jotta elintarviketeollisuus lopettaa palmuöljyn hankkimisen sademetsiä tuhoavilta yhtiöiltä ja palmuöljyn kasvava käyttö polttoaineiden raaka-aineena lopetetaan”, sanoo Maija Suomela. Viitteet: (1) Caught Red-Handed: How Nestlé’s Use of Palm Oil is Having a Devastating Impact on Rainforest, The Climate and Orang-utans osoitteessa http://www.greenpeace.org/international/press/reports/caught-red-handed-how-nestle. KitKat on yksi tunnetuimmista palmuöljyä sisältävistä Nestlén tuotteista. (2) Helsingin Sanomat 14.11.2009 (3) Kirjeenvaihdossa Nestlén kanssa lokakuussa 2007 yhtiö kertoi käyttävänsä 170 000 tonnia palmuöljyä vuosittain. Nestlén mukaan helmikuussa 2010 käyttö oli kasvanut 320 000 tonniin. Katso myös Nestlén vastaus BBC Panoraman kyselyyn, joka lähetettiin suurimmille elintarvikkeiden valmistajille Britanniassa, 22.2.2010: http://news.bbc.co.uk/nol/shared/bsp/hi/pdfs/panorama_nestle.pdf. (4) Neste Oil Helsingin Sanomissa, 16.3.2010 (5) Illegal forest clearance and RSPO greenwash: Case study of Sinar Mas osoitteessa http://www.greenpeace.org.uk/files/pdfs/forests/sinarmasRSPOgreenwash.pdf Agro Lestari Mandiri raivaamassa metsää Ketapangissa, Länsi-Kalimantanilla, 9.3.2010. (6) Unilever irtisanoi 21 miljoonan euron vuosisopimuksen 2009, katso http://www.timesonline.co.uk/tol/news/environment/article6952288.ece. Kraft ilmoitti Sinar Masin sopimuksen irtisanomisesta kirjeessä Greenpeacelle, 16.2.2010. (7) FAO 2005. Global Forest Resources Assessment (FRA) 2005. http://www.fao.org/forestry/site/fra2005/en/ ; palmuöljystä: www.unep.org/grasp/docs/2007Jan-LastStand-of-Orangutan-report.pdf (8) WRI 2008. Climate Analysis Indicators Tool (CAIT) Version 6.0 (Washington, DC: World Resources Institute) http://cait.wri.org Osana kampanjaa Greenpeace julkistaa videon, jossa toimistotyöntekijä tauollaan haukkaakin orangin sormea aikoessaan haukata Kit-Katia, video osoitteessa www.greenpeace.org/kitkat (17.3. kello 13 alkaen).