Nokia ja Sony Ericsson johtavat Greenpeacen elektroniikkavertailussa

Nokia ja Sony Ericsson erottuvat selvästi Greenpeacen elektroniikkavertailussa. Kumpikin yhtiö on onnistunut poistamaan pahimmat myrkylliset kemikaalit tuotteistaan.

Nokia saavutti vertailussa 7,3 pistettä kymmenestä mahdollisesta pisteestä. Nokian malleissa ei ole ollut PVC:tä vuoden 2005 lopun jälkeen. Nokian tavoite on, ettei tämän vuoden alusta uusissa malleissa ole enää bromattuja komponentteja tai antimonitrioksideja. Myös Sony Ericsson, joka sai 6,9 pistettä, on poistanut vaarallisimmat kemikaalit tuotteistaan. Sony Ericsson onkin ainoa vertailun yhtiöistä, joka saa jo nyt täydet pisteet ympäristömyrkkyjen poistamisesta. Sen lisäksi yhtiö on vaikuttanut vaarallisia kemikaaleja rajoittavan EU-säädösten (RoHS = Restriction of Hazardous Substances in electronics Directive) tiukentamiseksi. Sony Ericssonin kokonaispistemäärää vertailuissa laskee kuitenkin muun muassa tuotteiden heikko kierrätys. Muun elektroniikkateollisuuden on seurattava tiennäyttäjiä vaarallisten kemikaalien poistamisessa. Teollisuuden on oltava myös aktiivinen säädösten kiristämisessä. - Yritysten on tuettava lainsäädäntöä, jolla PVC ja bromatut palonestäjät saadaan poistettua kaikista elektroniikkatuotteista. Sony Ericsson ja Apple ovat jo vaatineet EU:n instituutioita saamaan aikaan tällaiset säännöt, sanoo Greenpeacen ympäristömyrkkykampanjoitsija Iza Kruszweska. Elektronikkavertailun tulokset osoitteessa http://www.greenpeace.org/international/campaigns/toxics/electronics/how-the-companies-line-up