Nokia vankistaa asemiaan Greenpeacen vertailussa

Nokia näyttää ottaneen pysyvän aseman Greenpeacen elektroniikkavertailun kärjessä. Vaikka yhtiö ei ole edellisestä vertailusta parantanut pisteitään, ei mikään muistakaan suurista elektroniikkavalmistajista ole pystynyt menemään Nokian ohi.

”Nokia on jatkuvasti askeleen edellä kilpailijoitaan elektroniikan ympäristöystävällisyydessä. He ovat ottaneet kemikaalien käytön vähentämisen tosissaan, ja yhtiön lähes 5 000 käytettyjen puhelimien keräilypaikkaa 84 maassa takaavat asiakkaille, etteivät heidän vanhat laitteensa päädy saastuttamaan kehitysmaita. Nokia asettaa riman korkealle näyttäessään esimerkkiä ympäristöongelmien hillitsemisessä,” sanoo Greenpeacen myrkkykampanjavastaava Erik Albertsen. Myös energiakysymykset kuuluvat Greenpeacen vertailun arviointiperusteisiin. Nokia on sitoutunut vähentämään hiilidioksidipäästöjään 18 prosenttia ensi vuoteen mennessä (verrattuna vuoden 2006 tasoon). Yhtiö on luvannut, että puolet sen käyttämästä energiasta tuotetaan jo ensi vuonna uusiutuvilla energianlähteillä. Parannettavaa Nokialla on edelleen kierrätyksessä. Kierrätysmuovia tulisi alkaa käyttää muuallakin kuin pakkausmateriaaleissa. Suurin osa vertailussa mukana olevista yhtiöistä on onnistunut pitämään sijoituksensa, mutta LGE, Dell ja Lenovo ovat menettäneet pisteitä ja saaneet erityiset miinuspisteet jättäessään toteuttamatta jo luvattuja parannuksia tai siirtämällä niiden määräaikoja tulevaisuuteen. Myös HP ja Apple ansaitsevat kehuja, vaikka niiden sijoitukset eivät olekaan rankingin kärjessä. ”Apple on lähes vuoden ollut ainoa tekijä tietokonemarkkinoilla, joka on tarjonnut koneita ilman haitallisimpia kemikaaleja. Nyt myös Hewlett Packard on tuottanut ensimmäisen tietokoneen, joka ei sisällä PVC:tä tai bromattuja palonestoaineita. Toivottavasti tämä trendi leviää yhtiön muihinkin tuotteisiin,” sanoo Erik Albertsen. Raportti: http://www.greenpeace.org/raw/content/international/press/reports/guide-to-greener-electronics-13-edition.pdf Lisätietoja: Erik Albertsen, myrkkykampanjavastaava, Greenpeace, + 45 26 12 11 60, erik.albertsen@greenpeace.org (tanska, englanti) Satu Pitkänen, tiedottaja, Greenpeace, puh. 050 5461789, satu.pitkanen@greenpeace.org