Orangit jakavat tietoa palmuöljydieselistä Lahdessa

Greenpeacen orangeiksi pukeutuneet aktivistit jakavat tänään Lahdessa aamuruuhkan aikaan autoilijoille tietoa Neste Oilin palmuöljydieselin vaikutuksista sademetsätuhoon ja ilmastonmuutokseen.

Suomalainen valtionyhtiö Neste Oil johtaa harhaan autoilijoita mainostamalla palmuöljyä sisältävää Neste Green -dieseliä ympäristöystävällisenä polttoaineena. Palmuöljyn tuotannon takia Malesian ja Indonesian sademetsiä raivataan ja turvesoita kuivataan ja poltetaan plantaaseiksi. Plantaaseja raivatessa vapautuu kasvihuonekaasuja niin paljon, että Indonesian kasvihuonekaasupäästöt ovat metsäkadon takia tällä hetkellä kolmanneksi suurimmat maailmassa (1). Sademetsäalueiden raivaaminen hävittää luonnon monimuotoisuutta, pahentaa ilmastonmuutosta ja aiheuttaa sosiaalisia konflikteja. Palmuöljyä on tähän mennessä käytetty eniten elintarvike- ja kosmetiikkateollisuudessa. Neste Oilin investoinnit palmuöljydieselin tuotantoon Singaporessa ja Rotterdamissa ovat nyt nostamassa palmuöljyn käytön autojen polttoaineena uudelle tasolle. Kun Singaporen ja Rotterdamin laitokset otetaan käyttöön tänä ja ensi vuonna, Neste Oil tarvitsee 2,5 miljoonaa tonnia palmuöljyä vuosittain, mikä tekee yhtiöstä maailman suurimman yksittäisen palmuöljyn käyttäjän. Biopolttoaineiden tarkoitus on vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, mutta palmuöljydiesel sitä vastoin lisää niitä. Todellisia ratkaisuja päästöjen vähentämiseksi ovat autoilun tarpeen vähentäminen, kehittyneempi liikennejärjestelmä sekä entistä energiatehokkaammat autot. Myös kotimaiset, jäteperäiset biopolttoaineet ovat ratkaisuja, joita tulee edistää. Viitteet: (1) FAO 2005. Global Forest Resources Assessment (FRA) 2005. http://www.fao.org/forestry/site/fra2005/en/