Orangit vetoavat autoilijoihin - älä tankkaa palmuöljydieseliä

Greenpeacen orangeiksi pukeutuneet aktivistit jakavat torstaina Tampereella autoilijoille tietoa Neste Oilin palmuöljydieselin vaikutuksista sademetsätuhoon ja ilmastonmuutokseen. Orankiaktivistit ovat liikkeellä aamulla Neste Oilin Kekkosentien aseman lähellä.

Neste Oil johtaa asiakkaitaan harhaan mainostamalla palmuöljyä sisältävää Neste Green -dieseliään ympäristöystävällisenä polttoaineena. Neste Oilin palmuöljydiesel on erittäin huono valinta. Ympäristöstä ja maailman tilasta välittävä autoilija ei tankkaa Nesteen asemilla. Suurin osa uusista öljypalmuviljelmistä raivataan Kaakkois-Aasian sademetsiin. Metsien hävittämisestä, maapohjan sekä soiden ojittamisesta ja polttamisesta aiheutuu valtavat kasvihuonepäästöt. Metsätuho on tehnyt Indonesiasta maailman kolmanneksi suurimman kasvihuonekaasujen lähteen (1). Alkuperäisasukkaita häädetään laajenevien öljypalmuviljelmien tieltä (2). Sademetsien monimuotoisuus tuhoutuu: oranki on esimerkki metsäkadon uhanalaiseksi tekemästä lajista. Se uhkaa kuolla sukupuuttoon, jos metsien laajamittainen hävitys Indonesiassa jatkuu (3). Neste Oilin valtavat investoinnit palmuöljydieselin tuotantoon Suomessa, Singaporessa ja Rotterdamissa ovat nyt nostamassa palmuöljyn käytön autojen polttoaineena uudelle tasolle. Neste Oilista on tulossa maailman suurin yksittäinen palmuöljyä käyttävä yhtiö. Sen ensi vuonna kuluttamaa palmuöljymäärää varten tarvitaan satoja tuhansia hehtaareja palmuplantaaseja. Neste Oilin mukaan yhtiön käyttämän palmuöljyn alkuperä on jäljitettävissä aina kylvettyyn siemeneen asti (4a). Vuodesta 2008 asti Neste Oil on väittänyt, että yhtiö tuntee koko toimitusketjunsa tarkasti, joten se tietäisi tismalleen, missä sen käyttämä palmuöljy tuotetaan ja miten (4b). ”Kuitenkin Neste Oilille palmuöljyä toimittava IOI Group on kertonut julkisesti pystyvänsä toimittamaan vasta ensi kesänä ensimmäiset erät palmuöljyä, jonka alkuperä on tiedossa toimitusketjun alusta tuotantolaitoksiin asti (5)”, kertoo Greenpeacen palmuöljykampanjoitsija Maija Suomela. Neste Oilille hankkijana toimiva IOI Group on tunnettu sademetsien raivaamisesta, laittomista hakkuista ja suoalueiden ojittamisesta (6,7). Yhtiö on saanut julkisuutta myös alkuperäiskansoille aiheuttamistaan ongelmista (7,8). IOI tuomittiin oikeudessa kaksi viikkoa sitten maksamaan korvauksia alkuperäiskansalle, jonka maita se on laittomasti raivannut palmuöljyviljelmiensä tieltä Malesian Sarawakissa (9). ”Palmuöljyn kasvava käyttö kiihdyttää ilmastonmuutosta, aiheuttaa ihmisoikeusongelmia ja tuhoaa luonnon monimuotoisuutta. Vastuullinen autoilija ei tankkaa palmuöljydieseliä”, sanoo Tampereella autoilijoille tietoa jakava Greenpeacen aktivisti Rosa Gierens. Viitteet: (1) FAO 2005. Global Forest Resources Assessment (FRA) 2005. http://www.fao.org/forestry/site/fra2005/en/ (2) http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8424156.stm (3) UNEP 2007: The last stand of the orangutan – State of emergency: Illegal logging, fire and palm oil in Indonesia's national parks. http://www.unep-wcmc.org/resources/PDFs/LastStand/orangutanreport_1to11.pdf (4) (1a) http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35,52,12005,12007,11790 (1b) http://www.nesteoil.fi/default.asp?path=35;52;88;100;101;9643;10335 (5) http://www.greenpeace.org/finland/fi/dokumentit/ioi-groupin-powerpoint-esitys (6) http://maanystavat.fi/?cat=1&aid=10&lang=fi&mstr=1 (7) http://www.greenpeace.org/finland/fi/kampanjat/palmuoeljy/ongelmat-palmuoeljy-biopolttoa/NesteOil/nesteen-biodiesel-ja-ioi (8) http://news.bbc.co.uk/2/hi/asia-pacific/8424156.stm (9) http://www.brunomanser.org/en/news/?show=199 - Neste Oilin mukaan se tarvitsee vuodessa 2,4 - 2,5 miljoonaa tonnia kasviöljyjä vuoden kuluessa ja alussa palmuöljy on hallitseva raaka-aine. Neste Oilin ympäristö- ja turvallisuusasioista vastaava johtaja Simo Honkanen Helsingin Sanomissa 16.3.2010 - Yli puolet Neste Oilin palmuöljyn tarpeesta tällä hetkellä toimittaa IOI Group. Neste Oilin uusiutuvista polttoaineista vastaava johtaja Jarmo Honkamaa Helsingin Sanomissa 16.3.2010