Päästövähennysten vastustus osoittaa ydinvoimalupaukset tyhjiksi

Helsingin Sanomat uutisoi tänään tiistaina, että Suomi kuuluu Itä-Euroopan maiden ohella EU:ssa vähemmistöön, joka vastustaa unionin päästövähennystavoitteen korottamista 30 prosenttiin vuoden 1990 tasosta vuoteen 2020 mennessä. Päästövähennysten vastustaminen osoittaa, että ilmastonmuutosta käytetään vain keppihevosena ydinvoimaloiden perustelemiseen. Todellisuudessa ydinvoiman lisärakentamisella ei saavutettaisi tarvittavia päästövähennyksiä.

"Ydinvoiman kannattajilla ei ole mitään vastausta siihen, miten Suomen päästöjä saadaan leikattua seuraavien kymmenen vuoden aikana. On vastuutonta kansalaisten harhauttamista perusteella säteilevää jätettä tuottavaa ydinvoimaa ilmastonmuutoksella. Ydinvoiman lisärakentaminen tuottaisi korkeintaan muutamien prosenttien päästövähennykset, ja nekin aivan liian myöhään, vasta 2020-luvulla", sanoo Greenpeacen energiavastaava Lauri Myllyvirta. "Myös eduskunnassa ydinvoimaa vastustavat kansanedustajat ja puolueet ovat muita valmiimpia riittäviin päästövähennyksiin", Myllyvirta jatkaa. Ydinvoimalla saavutettavissa olevat päästövähennykset ovat erittäin rajallisia, koska ydinsähkö voi korvata ainoastaan muita pelkästään sähköä tuottavia laitoksia. Tällaisten laitosten päästöt muodostavat vain noin 15 prosenttia Suomen ilmastopäästöistä. Suurin osa laitosten käyttötarpeesta poistuu jo 2020-luvun aikana uusiutuvan energian lisäyksen ja Olkiluoto 3:n mahdollisen käyttöönoton myötä. Toisaalta lauhdelaitoksia tarvittaisiin jonkin verran huippu- ja säätövoiman tuotantoon, vaikka ydinvoimaa rakennettaisiin lisää kuinka paljon hyvänsä. Suomen ilmastopäästöjä saadaan vähennetyksi nopeimmin ja luotettavimmin matalaenergiarakentamisella, metsä- ja peltoenergialla, biokaasulla, tuulivoimalla, maalämmöllä sekä energiantarvetta vähentävillä teknisillä ratkaisuilla. Muun muassa Greenpeacen raportti Kestävän energian vallankumous osoittaa, että näillä ratkaisuilla voidaan saavuttaa 35 prosentin päästövähennys vuoteen 2020 mennessä. Paljonko hallituksen ilmastostrategia vähentää päästöjä? http://www.greenpeace.org/raw/content/finland/fi/dokumentit/paljonko-hallituksen-ilmastost.pdf Kestävän energian vallankumous http://www.greenpeace.org/finland/fi/dokumentit/kestaevaen-energian-vallankumous