Pohjolan matkapuhelimet maailman parhaita

Nokia on seitsemännen kerran peräkkäin ykkössijalla Greenpeacen neljännesvuosittaisessa elektroniikkavertailussa. Toisella sijalla on Sony Ericsson.

"Selvä tavoite ja konkreettinen toiminta ovat tehneet kahdesta Pohjolan it-jätistä maailman ympäristöystävällisimpien matkapuhelimien valmistajia", sanoo Greenpeacen kampanjoitsija Erik Albertsen. Samaa ei voi sanoa tietokonejätti Dellistä, joka muutama vuosi sitten julisti haluavansa olla "planeetan vihrein it-yritys." Dell unohti vain konkreettisen suunnitelman suurten sanojen lisäksi. Muistutukseksi Greenpeace levitti Texasissa, Yhdysvalloissa yhtiön pääkonttorin seinälle banderollin, jossa lukee "Drop the toxics". Dell ei ole edelleenkään poistanut tietokoneistaan PVC:tä ja bromattuja palonestäjiä. Näillä myrkyillä on useita terveyttä ja ympäristöä haittaavia vaikutuksia. Kilpailijat kuten Apple, HP ja kaksi suurta intialaista valmistajaa ovat jo osoittaneet, ettei näitä aineita tarvita modernissa elektroniikassa. Dell on kuitenkin aktiivisesti yrittänyt edistää eurooppalaista lainsäädäntöä, joka pitkällä tähtäimellä kieltäisi kaikki vaaralliset kemikaalit elektroniikasta. "On hienoa, että Dell käyttää huomattavaa poliittista vaikutusvaltaansa saadakseen laajennettua tietokoneissa käytettyjen kiellettyjen vaarallisten kemikaalien listaa. Nyt haluaisimme vielä nähdä, että toimitusjohtaja Michael Dell käyttäisi vaikutusvaltaansa saadakseen kaikki terveydelle ja ympäristölle vaaralliset aineet pois omista tietokoneistaan", Erik Albertsen sanoo. Guide to Greener Electronics: http://www.greenpeace.org/finland/fi/mediakeskus/dokumentit/guide-to-greener-electronics-15 Kuvia ja video Dellin pääkonttorin mielenilmauksesta: https://info.greenpeace.se/a_mediarelease/?openfolder=100329_Denmark_Drop_The_Toxics/&openfile=100329_Denmark_Drop_The_Toxics05.jpg