Risupaketti poliittista ydinvoimateatteria

Greenpeacen mukaan hallituksen näyttävästi esittelemä uusiutuvan energian paketti on poliittista ydinvoimateatteria, jossa vanhat velvoitteet ja lupaukset on kääritty uusiin papereihin.

”Uusiutuvan energian osalta tässä ei ole mitään uutta. Tällä paketilla Suomi vain täyttää EU:ssa jo kaksi vuotta sitten sovitut, laillisesti sitovat velvoitteet. Sen sijaan uutta on se, että kaikki näyttävästi valmistellut toimet energiatehokkuuden parantamiseksi on päätetty haudata. Näköjään kaikki keinot on otettava käyttöön, jotta ydinvoiman lisärakentaminen saataisiin perusteltua”, sanoo Greenpeacen energiavastaava Lauri Myllyvirta. ”Ei tarvitse olla ruudinkeksijä ymmärtääkseen, että jos Suomi toteuttaisi sekä uusiutuvan energian velvoitteen että energiatehokkuustavoitteet samaan aikaan, ei lisäydinvoimalle jäisi lukujen valossa mitään tarvetta. Mutta nämä faktathan eivät ole tärkeitä silloin, jos tavoitteena onkin sähkön ylituotanto, eli sähkön vientibisnes”, Myllyvirta jatkaa. Viime aikoina Kokoomus on onnistunut luomaan mielikuvan siitä, että hallitus voi sopia uusiutuvan energian tukipaketista vain, jos samalla myönnetään uusia lupia ydinvoimalle. Todellisuudessa Suomen on kuitenkin toteutettava uusiutuvan energian tuet joka tapauksessa. Mikäli energiatehokkuustavoitteet hylätään, tulee tukipaketti kalliimmaksi. ”Uusiutuvan energian lisääminen ei ole hyväntekeväisyyttä. Se on EU:ssa välttämättömäksi nähty keino lisätä unionin energiaomavaraisuutta ja vihreää kilpailukykyä. Kyseessä on laillisesti sitova velvoite, joka Suomen täytyy täyttää riippumatta siitä, rakennetaanko tänne uutta ydinvoimaa vai ei. Ministeri Katainen ei voi kirjoittaa uudelleen eurooppalaista lainsäädäntöä ja käyttää laillisesti sitovalla velvoitteella kiristämistä omien poliittisten intohimojensa saavuttamiseksi”, Myllyvirta muistuttaa. EU:n uusiutuvan energian velvoitteen laiminlyönti johtaisi oikeuskäsittelyyn ja rangaistuksiin. Sen sijaan EU:n energiatehokkuustavoite ei ole sitova, ja tämän porsaanreiän hallitus onkin hyödyntänyt jättämällä energiatehokkuustoimet risupaketissaan täysin huomiotta. "Euroopan maat suhtautuvat uusiutuvan energian velvoitteeseen vakavasti. Komission kokoamien ennusteiden mukaan kymmenen jäsenmaata arvioi ylittävänsä uusiutuvan energian lisäystavoitteen. Myös Euroopan unioni kokonaisuutena yltäisi hieman yli tavoitteeksi asetetun 20 prosentin uusiutuvan energian osuuden," toteaa Greenpeacen EU-yksikön uusiutuvan energian asiantuntija Frauke Thies. Suomessa ei ole edes keskusteltu uusiutuvan energian tavoitteen ylittämisestä, vaan alusta asti on ollut selvää, että hallitus tähtää direktiivin minimitasoon.