Ruotsi menossa kohti ydinvoimavaaleja

Ruotsin valtiopäivät hyväksyi tänään äärimmäisen täpärästi hallituksen lakiesityksen, joka antaa mahdollisuuden korvata vanhoja ydinvoimaloita uusilla. Päätös on energiapolitiikassa askel menneisyyteen. On kuitenkin hyvä mahdollisuus, ettei laki ehdi koskaan astua voimaan. Oppositio on jo ilmoittanut saattavansa uudelleen voimaan tähänastisen ydinvoimarakentamisen kieltävän lain, jos se voittaa valtiopäivävaalit syyskuussa. Vaaleista on tulossa ydinvoimavaalit

.

"Ruotsilla olisi erinomaiset mahdollisuudet jatkaa ydinvoimanalasajoa: sähkönkulutus ei ole kasvanut 1980-luvun lopun jälkeen ja uusiutuvan energian mahdollisuuksia on paljon käyttämättä. Pelkästään
tavoitteeksi asetettu tuulivoiman lisäys riittäisi korvaamaan puolet nykyisestä ydinvoimakapasiteetista kymmenessä vuodessa. Ruotsi päätti kuitenkin jo muutama vuosi sitten keskeyttää ydinvoiman alasajon
ydinvoimayhtiöiden painostuksesta: vanhojen reaktorien käyttäminen on tuottavaa bisnestä," sanoo Greenpeacen energiavastaava Lauri Myllyvirta.

Ruotsin valtiopäivät on ollut hyvin jakautunut. Punavihreä koalitio on
sitoutunut ydinvoiman alasajoon ja uusiutuviin siirtymiseen; oikeisto taas haluaa korvata olemassa olevat reaktorit uusilla kun ne vanhenevat. Päivän keskustelussa oikeisto voitti kahdella äänellä, mutta punavihreä koalitio on luvannut perua lain syyskuun
eduskuntavaalien jälkeen, jos se voittaa. Keskustapuolue on hajonnut ydinvoima-asiassa, ja osa sen kansanedustajista äänesti ydinvoimaa vastaan, vaikka sillä on vakavat kurinpitoseuraukset heille
eduskuntaryhmässä.

Valtiopäivien hyväksymä laki sallii uuden ydinreaktorin rakentamisen vanhan ydinreaktorin tilalle. Uutta reaktoria ei saa ottaa käyttöön ennen vanhan sulkemista, eikä uutta reaktoria saa rakentaa muualle kuin sinne, missä on jo ennestään reaktoreita. Niin kauan kuin ydinvoimayhtiöt haluavat pitää vanhat, jo kuolletetut ydinreaktorinsa käytössä, ne eivät voi ottaa käyttöön uusia.

Samassa yhteydessä valtiopäivät hyväksyi ydinreaktorin omistajan korvausvastuun noston 1,2 miljardiin euroon Pariisin ydinvastuun yleissopimuksen mukaisesti. Suomessa reaktorin omistajan korvausvastuu on vain noin 200 miljoonaa euroa.

”Ruotsin sähköstä noin puolet tuotetaan ydinvoimalla ja puolet uusiutuvalla energialla, pääosin vesivoimalla. Ydinvoiman alasajo merkitsisi siirtymistä kokonaan uusiutuvaan sähköntuotantoon parin vuosikymmenen aikana. Nyt Ruotsin valtiopäivät otti energiapolitiikassa takapakkia, sillä oven avaaminen ydinvoiman jatkolle uhkaa pysäyttää hyvin käynnistyneen siirtymisen uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkuuteen”, Myllyvirta sanoo.

Suomessa eduskunnan on hylättävä hallituksen esitys kahdesta uudesta reaktorista. Jos hallituksen esitys hyväksyttäisiin, riippuvuutemme ulkomaisesta uraanienergiasta olisi vielä suurempi kuin Ruotsissa, ja
Suomesta tulisi maailman suurin ydinjätteen tuottaja henkeä kohden.

Lisätietoja:
Energiavastaava Lauri Myllyvirta, puhelin 050 362 5981
Viestintäpäällikkö Juha Aromaa, puhelin 050 369 6202

Greenpeace on riippumaton maailmanlaajuinen järjestö, joka kampanjoi ihmisten asenteiden ja toimintatapojen muuttamiseksi, ympäristön suojelemiseksi ja rauhan edistämiseksi.