Sellujätti Aprilin hakkuut keskeytetty Indonesiassa

Indonesian metsäministeri Zulkifli Hasan on ilmoittanut, että Aprilin (Asia Pacific Resources International Holding Limited) on keskeytettävä tuhoisat hakkuut Kamparin niemimaalla Sumatran suosademetsäalueella. Ministeriö haluaa tutkia Aprilin hakkuuluvat, eikä salli suuria määriä hiiltä sitovien suosademetsien raivaamista sillä aikaa.

UPM-Kymmene on ollut Aprilin asiakas, mutta on jo ilmoittanut lopettavansa Aprilin sellun oston. Metsäministerin ilmoitus on jatkoa Greenpeacen väkivallattomalle mielenilmaukselle viime viikon torstaina 12. marraskuuta, jolloin myös suomalainen aktivisti Petteri Pykäläinen oli mukana keskeyttämässä Aprilin laittomia hakkuita. Pykäläinen sekä 13 muuta Greenpeacen vapaaehtoista karkotettiin maasta. Myös italialainen ja intialainen toimittaja, joiden aikomus oli raportoida sademetsätuhosta Indonesiassa, on karkotettu kiinnioton ja kuulustelujen jälkeen. Muun muassa Toimittajat ilman rajoja -järjestö on kritisoinut tätä voimakkaasti (1). – Olen työskennellyt toimittajana 34 vuotta ja kaikki matkustus- ja työskentelyasiakirjani ovat kunnossa. Emme ole rikkoneet lakia, sanoo El Expresso -lehden reportteri Raimondo Bultrini. Greenpeace vaatii välitöntä hakkuukieltoa kaikelle sademetsän raivaamiselle. Greenpeace vaatii myös muita Aprilin asiakkaita seuraamaan UPM-Kymmenen esimerkkiä, ja lopettamaan asiakassuhteensa yhtiöön, joka tuhoaa Indonesian sademetsiä. (1) Reporters without borders: Two foreign journalists arrested while covering Greenpeace operation http://www.rsf.org/spip.php?page=article&id_article=35023