Suomesta yritetään tehdä ydinreservaatti

Eduskunnan tänään tekemät ydinvoimapäätökset sysäävät Suomen kohti riskialtista ja vaarallista menneisyyden energiantuotantoa. Jos reaktorit rakennettaisiin, Suomesta tulisi maailman suurin ydinjätteen tuottaja asukasta kohden. Greenpeace jatkaa muiden Äänestä ydinvoima historiaan -kampanjassa mukana olevien järjestöjen kanssa, jotta lupaa hakeneet TVO ja Fennovoima eivät toteuta suunnitelmiaan, ja jotta Fortumin hakemuksen hylkäys pitää myös vaalien jälkeen.

"Eduskunta ei kuunnellut tänään suomalaisia äänestäjiä, vaan vaalirahoittajia ja kapeita eturyhmiä. Eduskunnan päätös on ala-arvoisen valmistelun ja likaisen poliittisen kaupankäynnin tulos, joka ei perustu todellisiin tietoihin sähkön tarpeesta, uusiutuvan energian mahdollisuuksista, sähkömarkkinoiden toiminnasta eikä ilmastopäästöjen vähentämisestä. Päätös tehtiin, jotta ydinvoimayhtiöiden omistajat saisivat tulolähteen ydinsähkön viennistä Keski-Eurooppaan. Suomalaisille jäisi muiden käyttämän sähkön tuottama ydinjäte vähintään 100 000 vuodeksi", sanoo Greenpeacen energiavastaava Lauri Myllyvirta.

Kansanedustajien enemmistö ei edustanut kansan enemmistön mielipidettä. 52 prosenttia suomalaisista vastustaa lisäydinvoiman rakentamista. Vain viidennes suomalaisista hyväksyy eduskunnan nyt tekemän päätöksen kahdesta reaktorista. Eduskuntatalon edessä mielenosoitukseen kokoontuneet kansalaiset kertoivat kovalla äänellä suomalaisten enemmistön mielipiteen äänestystuloksen selvittyä.

Lupa ei tarkoita välttämättä uusia reaktoreita. Maailmanlaajuinen kehitys kulkee kohti uusiutuvaa energiaa. "Ydinvoimateollisuudella on vielä kivinen, Olkiluoto 3:n epäonnistumisen viitoittama tie kuljettavanaan”, Myllyvirta muistuttaa. ”Kansalaisten ja ympäristöjärjestöjen velvollisuus on jatkaa kampanjointia, jotta lupaa hakeneet TVO ja Fennovoima eivät toteuta suunnitelmiaan. Olkiluoto 3 on vähintään neljä vuotta myöhässä, automaatiojärjestelmä levällään eikä lopullisesta hinnasta tai maksajasta ole tietoa.”

Työtä on jatkettava myös uusiutuvan energian lisäämiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi. Mitä pidemmälle saamme vietyä Suomea uusiutuvan energian tielle, sitä vähemmän houkuttelevaksi ydinvoimainvestointien toteuttaminen käy.

Ympäristöjärjestöjen yhteinen Äänestä ydinvoima historiaan -kampanja jatkuu. Yli 32 000 kansalaista on sitoutunut äänestämään jotakuta niistä 71 kansanedustajasta, jotka tänään kantoivat vastuunsa äänestämällä ydinvoimaa vastaan tai uutta ydinvoimaa vastustavaa kansanedustajaehdokasta. Äänestäjät tekevät äänestyssitoumuksia edelleen eduskuntavaaleihin saakka, ja kaikkia kansalaisia muistutetaan vaalien alla, miten tänään eduskunnassa äänestettiin.

Äänestä ydinvoima historiaan kampanja: http://www.ydinvoima.fi

Greenpeacen itsekkyyden muistomerkki osoitteessa: http://itsekkyydenmuistomerkki.fi

Kuvia mielenosoituksesta Eduskuntatalolla:

Lisätietietoja:
Energiavastaava Lauri Myllyvirta, Greenpeace, puhelin 050 362 5981
Viestintäpäällikkö Juha Aromaa, Greenpeace, puhelin 050 369 6202

Greenpeace on riippumaton maailmanlaajuinen järjestö, joka kampanjoi ihmisten asenteiden ja toimintatapojen muuttamiseksi, ympäristön suojelemiseksi ja rauhan edistämiseksi. http://www.greenpeace.fi