Suomi vesittämässä laittomat hakkuut kieltävää EU-lainsäädäntöä

Euroopan unionin maatalousministerit torjuivat eilen tiistaina ehdotukset parantaa lainsäädäntöä, joka torjuu laittomasti hakatun puun ja siitä tehtyjen puutuotteiden tuonnin EU:n markkinoille. Maatalousministerit hylkäsivät äänestyksen jälkeen Euroopan parlamentin huhtikuussa tekemät tärkeät muutosehdotukset.

- Samaan aikaan kun maailmanyhteisö keskustelee Kööpenhaminassa kuinka pienentää metsäkadon vaikutusta ilmastoon, Euroopan hallitukset estävät toimenpiteet, joilla voisi estää laittomia hakkuita ja siten rajoittaa Euroopan haitallista vaikutusta maailman metsissä, sanoin EU:n metsäpolitiikasta vastaava Greenpeacen johtaja Sebastien Risso. - Maatalousneuvoston kanta on isku kasvoihin Euroopan parlamentille. Se voi tehdä mahdottomaksi sinulle ja minulle tietää, tulevatko ostamamme puutuotteet laillisista lähteistä. Neuvosto ei halua säätää minimitasoa uuden lain noudattamatta jättämisestä määrättäville rangaistuksille. Neuvosto ei myöskään selkeästi kieltänyt laittoman puun myyntiä EU:n markkinoilla eikä ottanut huomioon Euroopan parlamentin ehdotusta tarkemmaksi määritelmäksi, mikä on laillista puuta. Kaiken lisäksi neuvosto lykkäsi kolmella vuodella lainsäädännön käyttöönottoa. Iso-Britannia, Espanja, Alankomaat, Belgia ja Tanska olivat pettyneitä neuvoston päätökseen ja vaativat täydellistä laittoman puun kieltoa. Ranska ja Luxemburg kannattivat vahvempia EU-tason rangaistuksia, mutta äänestivät siitä huolimatta neuvoston kannan puolesta. Lainsäädännön heikentäminen tapahtui puheenjohtajamaa Ruotsin sekä Suomen, Itävallan ja Portugalin johdolla. Lainsäädäntöehdotuksen odotetaan menevän Euroopan parlamentin toiseen käsittelyyn ennen vuoden 2010 puoltaväliä.