Tietotekniikkateollisuutta tarvitaan ilmastonmuutoksen torjuntaan

Greenpeace haastaa maailman suurimmat ja vaikutusvaltaisimmat tietotekniikkateollisuusyritykset käyttämään teknistä osaamistaan ja vaikutusvaltaansa ilmastonmuutoksen torjuntaan.

Kampanja avattiin OECD:n tietotekniikkateollisuutta ja ilmastonmuutosta käsittelevässä konferensissa (http://www.oecd.org/document/15/0,3343,en_2649_34223_40472783_1_1_1_1,00.html) Tanskassa Helsingörissä. Raportin “SMART 2020: Enabling the low carbon economy in the information age” (www.smart2020.org) mukaan tietotekniikkateollisuus pystyy kymmenessä vuodessa tuottamaan ratkaisuja, jotka vähentäisivät kasvihuonekaasupäästöjä 15 prosentilla. Edellytys on, että maailman johtajat pääsevät joulukuussa Kööpenhaminassa ratkaisuun, joka pakottaa hiilidioksidia paljon päästävät teollisuuden alat muuttamaan suuntaa. Teknologiateollisuus voi olla tämän muutoksen kärjessä ja samalla luomassa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. - Tämä voi olla vuosisadan mahdollisuus yhtä aikaa ansaita rahaa ja tehdän työtä välttämättömän muutoksen puolesta. Tarvitsemme edelläkävijöitä, jotka vaativat myös poliittisia muutoksia, sanoo Greenpeacen kampanjoitsija Erik Albertsen. Haastaakseen tietotekniikkayrityksiä toimimaan Greenpeace alkaa julkaista ranking-listaa nimeltä ”Cool IT Challenge”. Ensimmäinen vertailu on nyt julkistettu. Vertailussa maailman suurimmille tietotekniikkayrityksille annetaan pisteitä seuraavien kriteerien mukaan: - Kyky tarjota hiilidioksidipäästöjä vähentävää teknologiaa muille aloille - Halu käyttää yrityksen poliittista vaikutusvaltaa kunnianhimoisen neuvottelutuloksen saavuttamiseksi ilmastohuippukokouksessa Kööpenhaminassa joulukuussa 2009. Mitä suurempi kasvihuonekaasupäästöjen vähennys, sitä enemmän kysyntää tietotekniikkateollisuuden ratkaisuille. - Päästövähennykset ja uusiutuvien energialähteiden käyttö omassa toiminnassa Esimerkkinä edistyksellisestä yrityksestä voi mainita vertailussa 29 pistettä sadasta saavuttaneen Sun Microsystemsin, joka on julkisesti vaatinut 80 prosentin päästövähennyksiä vuonna 2050 verrattuna vuoden 1990 tasoon. Samaan tulokseen pääsi myös IBM, jolla on tarjolla laaja valikoima päästöjä vähentäviä ratkaisuja. Nokia saavutti ensimmäisessä vertailussa 16 pistettä. Nokian ansioihin kuuluvat päästövähennykset omassa toiminnassa ja uusiutuvan energian käyttö, joista yhtiö saa täydet pisteet. - Monilla tietotekniikkayrityksillä on jo vihreä julkisuuskuva. Nyt hyvä tahto on muutettava konkreettisiksi ratkaisuiksi ja poliittiseksi osallistumiseksi, Erik Albertsen sanoo. Vertailu julkistetaan seuraavan kerran elokuussa 2009. Vertailun tulokset: http://www.greenpeace.org/coolit/scores