UPM-Kymmenen ilmoitus Aprilin sellun oston lopettamisesta on tervetullut

UPM-Kymmenen ilmoitus YLE:n uutissivuilla [1] Aprilin sellun oston lopettamisesta on oikea askel sademetsien pelastamiseksi. Yhtiö ilmoitti lopettavansa ostot "lähikuukausina".

- Olemme kiistattomasti osoittaneet, kuinka April tuhoaa sademetsää Indonesiassa. Maan kasvihuonekaasupäästöt ovat maailman kolmanneksi suurimmat jatkuvasti pahenevan metsätuhon vuoksi. UPM-Kymmenen ilmoitus lopettaa Aprilin sellun käyttö on sen takia hyvin tervetullut. Muiden Aprilin asiakkaiden on tehtävä sama päätös, jotta sademetsät voidaan pelastaa, sanoo Greenpeacen palmuöljykampanjoitsija Maija Suomela. Maan ystävät aloitti kampanjan UPM:n ja Aprilin yhteistyötä vastaan vuonna 1997. Vaikka yritysten välinen laajempi yhteistyö kariutui asteittain 2000-luvun vaihteessa, päättyy Maan ystävien kampanja vasta UPM:n tuoreen ilmoituksen myötä. - UPM:n päätös lopettaa sellun osto Aprililta on tervetullut. Silti UPM:n toiminta ei saa meiltä lämmintä kiitosta, sillä UPM on tukenut Aprilia lainoilla ja ostamalla sellua, ja näin pahentanut Sumatran metsien tilannetta. 12-vuotisen yhteistoiminnan aikana April laajensi sellukapasiteettinsa lähes kolminkertaiseksi ja raivasi samalla satoja tuhansia hehtaareja sademetsää selluksi, sanoo Maan ystävien metsävastaava Otto Miettinen. UPM:n lisäksi Aprilin kanssa bisnestä ovat tehneet Suomen valtion vientitakuiden ja poliittisen tuen avulla metsäklusterimme laitevalmistajat ja konsultti Jaakko Pöyry. - Suomi voisi vaihteeksi ottaa Indonesian metsien kannalta positiivisen roolin ja käyttää poliittista painoarvoaan suosademetsien suojelemiseksi, ei hävittämiseksi, sanoo Otto Miettinen. UPM:n Ilmoitus seurasi Greenpeacen aktivistien mielenosoitusta, jossa pysäytettiin Aprilin raivaustyöt sademetsässä Kamparin niemimaalla Sumatralla Indonesiassa. Mielenosoitukseen osallistunut suomalaisaktivisti Petteri Pykäläinen on edelleen Indonesian poliisin kiinni ottamana. -- [1] http://yle.fi/uutiset/luonto_ja_ymparisto/2009/11/greenpeace_pysaytti_hakkuut_suosademetsassa_-_myos_upm_syytettyna_1154676.html