• Greenpeace/

Uusiutuva energia työllistää kahdeksan miljoonaa ihmistä maailmassa - kuinka monta Suomessa?

Uusiutuva energia ja energiatehokkuus työllistävät vuonna 2030 maailmassa kahdeksan miljoonaa ihmistä, jos onnistumme vastaamaan ilmastonmuutoksen haasteeseen. Uusiutuvaan energiaan nojaava kehitys synnyttäisi vuoteen 2020 mennessä energia-alalla kaksi miljoonaa uutta työpaikkaa enemmän kuin nykyinen fossiilisiin energialähteisiin perustuva energiantuotanto. Uusiutuvat energialähteet työllistävät Suomessa jo nyt 15 000 ihmistä ja Euroopassa puoli miljoonaa. Kestävä energiatekniikka on ainoita raskaan teollisuuden aloja, joka kasvaa teollisuusmaissa.

”Ilmastokriisin välttäminen edellyttää maailmanlaajuista ja radikaalia muutosta kohti energiansäästöä ja uusiutuvan energian käyttöä. Tämä raportti osoittaa, kuinka tämä muutos paitsi pelastaa meidät ilmastokatastrofilta myös työllistää. Meidän suomalaisten on varmistettava osuutemme näistä uusista työpaikoista huolehtimalla omasta panostuksestamme uusiutuvaan energiaan ja energiaa säästävään teknologiaan”, muistuttaa Greenpeacen ilmastovastaava Simo Kyllönen. Greenpeacen tänään julkistamassa raportissa Working for Climate: Renewable Energy and Green Job [R]evolution (1) on selvitetty, kuinka paljon energiasektori maailmanlaajuisesti työllistää vuoteen 2030 mennessä. Raportissa on verrattu työpaikkojen määrää Greenpeacen energiaskenaarion (2) toteutuessa työpaikkojen määrään siinä tapauksessa, ettei energiasektorilla tapahdu rakenteellisia muutoksia. Vertailun pohjana Greenpeace käyttää samaa arviota talous- ja väestönkasvusta kuin kansainvälinen energiajärjestö IEA. Greenpeacen ja Euroopan uusiutuvan energian neuvoston (EREC) laatima raportti osoittaa, kuinka vuoteen 2020 mennessä investoinnit uusiutuviin energialähteisiin voivat yli kolminkertaistua 370 miljardiin USA:n dollariin (120 miljardia dollaria vuonna 2008). Samalla työllistetään yli viisi miljoonaa ihmistä. Maailman hiiliteollisuuden työpaikkojen ennakoidaan puolestaan vähenevän ensi vuosikymmenllä joka tapauksessa lähes puolellatoista miljoonalla. “Hyvä ennusmerkki energia-alan tulevasta muutoksesta myös Suomessa on se, että taloustaantumankin keskellä nimenomaan uusiutuvan energiateknologian yritykset ovat jatkaneet kasvuaan ja palkanneet uutta väkeä. Ei olekaan ihme, että alaa pidetään vahvimpana ehdokkaana Suomen uudeksi vientivaltiksi, joka työllistäisi ensi vuosikymmenellä useita kymmeniä tuhansia ihmisiä. Tärkein edellytys vientiteollisuuden kehitykselle on, että uusiutuviin energialähteisiin ja energiatehokkuuteen investoidaan laajamittaisesti kotimaassa”, painottaa Kyllönen. Vuonna 2001 arvioitiin, että tuulivoima-alan työpaikkojen määrä voisi kasvaa 10 000 vuoteen 2010 mennessä. Tällä hetkellä ala työllistää kuitenkin vain 3 000 ihmistä, vaikka tuulivoima on kasvanut maailmalla ennusteita nopeammin. Kotimarkkinoiden puuttuessa suomalaiset yritykset ovat menettäneet markkinaosuuttaan. Valtion hidastelu on maksanut tuhansia teollisuustyöpaikkoja. Kehitys ei saa toistua muilla aloilla, joilla Suomessa on osaamista, kuten matalaenergiarakentamisessa ja bioenergiassa. Vuonna 2020 Suomessa tuulivoima-ala voi työllistää 18 000 ihmistä sekä energiatehokas rakentaminen ja bioenergia-ala kumpikin noin 10 000, jolloin kokonaismäärä nousisi noin 40 000 työpaikkaan. (1) Koko raportin voi ladata osoitteesta www.greenpeace.org/greenjobs tai www.energyblueprint.info (2) Greenpeacen energiavallankumouksesta tarkemmin osoitteessa http://www.greenpeace.org/raw/content/finland/fi/dokumentit/energy-revolution-tiivistelm.pdf