Uusiutuvan sähkön riittävyys kaikissa olosuhteissa voidaan turvata

Uusiutuvalla energialla valot pysyvät palamassa kaikissa olosuhteissa, todetaan Greenpeacen ja European Renewable Energy Councilin (EREC) raportissa Renewables 24/7 – Infrastructure needed to save the climate (Uusiutuvia 24/7 – ilmaston pelastamiseen tarvittava infrastruktuuri). Raportti osoittaa, kuinka maailman sähköverkot voivat vuoteen 2050 mennessä välittää sähköä, joka on 90-prosenttisesti uusiutuvista energialähteistä. Sähköverkon muutostyöt vaativat kohtuullisen suuruisia investointeja, ne tarjoavat suuria mahdollisuuksia tieto- ja viestintäteknologiayrityksille ja ne mahdollistavat valtavat leikkauksen kasvihuonekaasupäästöihin.

”Jo nykyiselläkin sähköverkolla voidaan myös Suomessa luopua sekä ydin- että hiilivoimasta, kun energian käyttöä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa tehostetaan. Pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla sähköä saadaan riittävästi ja varmasti tuulivoiman, biomassan ja jo rakennetun vesivoiman yhdistelmällä. Sähköverkon kehittäminen nopeuttaisi vielä tätä uusiutuvaan energiaan siirtymistä”, sanoo Greenpeacen energiavastaava Lauri Myllyvirta. Renewables 24/7 on osa Greenpeacen Energy Revolution -skenaariota, jossa esitetään visio maailmanlaajuisesta ilmastonmuutoksen pysäyttävästä energiantuotannosta. Raportissa selvitetään, kuinka pienet sähköverkot ja älykkäät sähköverkot voidaan yhdistää superverkkoon, joka tarjoaa luotettavasti vuorokauden ympäri sähköä, jonka tuottamiseen ei tarvita hiili- tai ydinvoimaloita. Raportissa esitetään myös Euroopan sähköverkkojen investointiohjelma ja sen kustannukset. “Älykkäillä sähköverkoilla voimme yhdistää internetin ja sähköverkot”, sanoo Greenpeacen vanhempi energia-asiantuntija Sven Teske. ”Älykkäiden sähköverkkojen rakentaminen on suuri liiketoimintamahdollisuus, erityisesti it-alan yrityksille. Euroopassa vuosittainen investointitarve on noin viisi miljardia euroa, eli hieman alle viisi euroa vuodessa kotitaloutta kohti. Jotta nämä pikaisesti tarvittavat investoinnit saadaan käyntiin, tarvitsemme energiapolitiikkaa, joka tukee siirtymistä kohti sataprosenttisesti uusiutuvaa energiaa”, Teske lisää. Älykkäät sähköverkot yhdistävät pienet tuuli-, aurinko-, maalampö- ja biokaasuvoimalat virtuaalivoimalaksi, joka tuottaa sähköä kuten tavallinen voimala mutta tehokkaammin ja joustavammin. Raportissa on tarkasteltu säädataa 30 vuoden ajalta ja tunnistettu sen perusteella ratkaisut, joiden avulla eri uusiutuvat energialähteet voidaan kytkeä yhteen luotettavan sähkönsaannin turvaamiseksi kaikissa olosuhteissa. Keskiviikkona julkaistujen Global Wind Energy Councilin tilastojen mukaan viime vuonna maailman tuulivoimakapasiteetti lisääntyi 31 prosenttia. Koko maailman tuulivoimakapasiteetti kasvoi 37 500 megawattia, mikä tarkoittaa noin 85 terawattitunnin sähköntuotantoa, eli noin seitsemän Olkiluoto 3:n kokoisen ydinreaktorin verran. Uutta ydinvoimaa ei viime vuonna maailmassa otettu lainkaan käyttöön. ”Säteilevää jätettä tuottavaa ydinvoimaa ei edelleenkään sähköverkkoon tarvita sen enempää Suomessa kuin muualla. Nyt hallituksen ja eduskunnan on aika keskittyä turvallisiin ja kotimaisiin energialähteisiin. Äänestä ydinvoima historiaan -kampanjaan osallistuvat kansalaiset muistuttavat kyllä kansanedustajia oikeasta ratkaisusta”, Myllyvirta toteaa. Renewable 24/7 –raportti ladattavissa osoitteessa: http://www.greenpeace.org/international/press/reports/renewables-24-7 Energy [R]evolution –raportti ladattavissa osoitteessa: http://www.greenpeace.org/eu-unit/press-centre/reports/EU-energy-revolution-report Tuulivoimatuotanto vuonna 2009 osoitteessa: http://www.gwec.net/index.php?id=30&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=247&tx_ttnews[backPid]=4&cHash=1196e940a0 Järjestöjen Äänestä ydinvoima historiaan -kampanja: http://www.ydinvoima.fi