Ydinjätekapselit syöpyvät rikki nopeammin kuin oletettu

Juuri julkaistu ruotsalainen tutkimus vahvistaa epäilyt siitä, että kupari syöpyy nopeammin kuin tähän asti on oletettu. Ydinvoimayhtiöt haluaisivat haudata korkea-aktiiviset jätteensä pysyvästi Olkiluotoon kuparikapseleihin pakattuina.

Ruotsin Kuninkaallisen teknisen korkeakoulun korroosiotutkija Peter Szakalos toteaa tutkimuksen perusteella, etteivät ydinjätteen säilyttämiseen suunnitellut kuparikapselit ole riittävän turvallisia. [1] Muun muassa Wasa-laivan mukana uponneet kuparikolikot ovat herättäneet tutkijoiden epäilyt. Szakaloksen mukaan kuparikolikot ovat olleet 333 vuotta hyvin samanlaisissa olosuhteissa kuin mihin ydinjäte on suunniteltu varastoitavaksi Ruotsin Forsmarkissa. Kolikot ovat maanneet pohjasedimentin hapettomassa savessa. Tutkimuksesta tehty raportti osoittaa havainnollisesti, kuinka voimakkaasti kuparikolikot ovat syöpyneet [2]. Tähän mennessä on uskottu, että viiden senttimetrin vahvuinen kuparikapseli riittäisi ydinjätteen varastoimiseen. Ruotsalaistutkimuksessa on tehty laskelmia, joiden mukaan tämän vahvuinen kuparikapseli syöpyy puhki paljon nopeammin kuin 100 000 vuodessa. Tämän ajan ydinjäte on pidettävä erillään ihmisistä ja muusta ympäristöstä. Tutkimuksen mukaan kuparia olisi oltava pikemminkin metri. Olkiluotoon suunniteltu ydinjäteluola on teknisiltä ratkaisuiltaan samanlainen kuin Forsmarkiin suunniteltu, mutta Olkiluodon kalliossa on huomattavasti enemmän vettä, jolloin kuparin korroosio on vielä suurempi vaara kuin Ruotsissa. . ”Ydinvoimalat tuottavat maailman vaarallisinta jätettä, jota syntyy Suomessa noin 200 kiloa päivässä jo nyt. On vastuutonta suunnitella ydinvoiman lisärakentamista, kun emme edes tiedä, miten siitä syntyvä tappavan säteilevä jäte voidaan säilyttää kymmenien tuhansien sukupolvien ajan”, sanoo Greenpeacen energiavastaava Lauri Myllyvirta. ”Sitoutuminen ruotsalaiseen ydinjäteluolan konseptiin on Suomessa tapahtunut pikavauhtia ja ilman Ruotsissa käytyä kansalaiskeskustelua. Tärkeintä olisi saada ydinjäte mahdollisimman nopeasti suojattuihin välivarastoihin ja myöntää, että hyväksyttävää ratkaisua pysyvään ja peruuttamattomaan hautaamiseen ei ole”, Myllyvirta toteaa. Viitteet: [1] Sveriges radio 30.9.2009: Koppar för slutförvar fräts sönder. http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&nyheter=1&Artikel=3132009 [2]Hultquist, G et al. Water Corrodes Copper, Journal Catalysis Letters, Publisher Springer Netherlands, ISSN 1011-372X (Print) 1572-879X (Online), DOI 10.1007/s10562-009-0113-x, Online: July 28, 2009. Sivulla 5 oleva kuva esittää havainnollisesti veden vaikutusta kupariin. http://www.sr.se/Diverse/AppData/Isidor/files/3345/7050.pdf