Ydinvoimagallup: Kyse on ydinsähkön viennistä

Energiateollisuus ry julkisti tänään mielipidetiedustelun, jonka tulos oli - tilaaja huomioiden - odotetun kaltainen: suomalaisista melkein puolella on ”myönteinen yleissuhtautuminen ydinvoimaan energianlähteenä Suomen oloissa". Noin kolmasosalla ei ollut myönteistä eikä kielteistä yleissuhtautumista. Kun suomalaisilta viimeksi kysyttiin suhtautumista ydinvoiman lisärakentamiseen, 55 prosenttia vastusti ja 38 prosenttia kannatti. Energiateollisuus ry:n ajamia kolmea ydinvoimalupaa kannatti vain muutama prosentti vastaajista. [1] Vielä selvempi enemmistö kannattaa uusiutuvaa energiaa mieluummin kuin ydinvoimaa. [2]

"Kansanedustajat eivät äänestäessään ydinvoimasta ota kantaa siihen, suhtautuvatko he ydinvoimaan sinänsä myönteisesti vai kielteisesti. He joutuvat vastaamaan aivan toiseen kysymykseen: hyväksytkö ydinvoiman lisärakentamisen sähkön vientiä varten?" muistuttaa Greenpeacen energiavastaava Lauri Myllyvirta. ”Ydinsähkön vienti vastaa ydinjätteiden tuontia. Sähkön käyttävät muut, mutta säteilevä jäte jää Suomeen.” Energiateollisuuden teettämän, kesällä 2009 julkistetun tutkimuksen mukaan 68 prosenttia suomalaisista katsoo, että ydinjätteet muodostavat jatkuvan uhan tulevien sukupolvien elämälle. Eri mieltä on vain 16 prosenttia. Tuulivoiman lisäämistä kannattaa 91 prosenttia ja puun ja muun bioenergian lisäämistä kannattaa 79 prosenttia suomalaisista. [2] Viitteet: [1] http://www.yle.fi/tvuutiset/uutiset/upics/liitetiedostot/ydinvoima_vko35.pdf [2] http://www.sci.fi/~yhdys/eas_08/eas-tied_08.htm