Ydinvoiman vastainen tapahtuma Sodankylässä lauantaina

Lauantaina 19. kesäkuuta kello 12 alkaen ihmiset kokoontuvat myös Sodankylässä valtakunnalliseen toimintapäivään ydinvoimaa vastaan. Osalla paikkakunnista Maassa makaavista ihmisistä muodostetaan ihmisbanderolli, josta muodostuu ydinvoiman säteilystä varoittava merkki. Osallistujat muistuttavat kansanedustajia siitä, että enemmistö suomalaisista ei hyväksy lisää ydinvoimaa.

Tapahtuma Sodankylässä järjestetään elokuvajuhlien yhteydessä, Kitisenrannan koululla kello 12.

Yli 30 000 äänestysikäistä suomalaista on jo tehnyt Äänestä ydinvoima historiaan -kampanjassa vetoomuksen, jossa he sitoutuvat äänestämään kansanedustajaa, joka 1. heinäkuuta eduskunnassa äänestää lisäydinvoiman rakentamista vastaan. Sitoumuksen tehneet haluavat kansanedustajilta vastuunkantoa ja päätöstä, jolla Suomen energiantuotanto ratkaistaan uusiutuvalla energialla ja energiatehokkuuden parantamisella.

Tapahtuman järjestää Äänestä ydinvoima historiaan -kampanja. Kampanjan ovat käynnistäneet Greenpeace, Luonto-Liitto, Maan ystävät, Natur och Miljö, Suomen luonnonsuojeluliitto, Keskustanuoret, Keskustaopiskelijat, Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden Liitto ViNO, Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK, Vasemmistonuoret, Vasemmisto-opiskelijat ja Rauhanliitto.

Lisätietoa:
Emilia Melasuo, puhelin 040 776 7606