Ympäristöjärjestöille voitto hiilivoimasta Isossa-Britanniassa

Energiajätti E.ON on vetäytynyt suunnitelmastaan rakentaa Iso-Britanniaan ensimmäinen hiilivoimala 20 vuoteen. E.ON:in Greenpeacen Iso-Britannian toimistolle lähettämästä sähköpostista käy ilmi, että E.ON ei usko hiilivoimalan rakentamisen olevan enää taloudellisesti kannattavaa ja että hanke jäädytetään ainakin 2-3 vuodeksi.

”Kingsnorthin hiilivoimalahankkeen jäädyttäminen on suuri voitto Greenpeacelle ja muille hanketta vastaan kampanjoineille ympäristöjärjestöille. Päätöksessä on varmasti ollut merkitystä sekä tuhansien ihmisten aktiivisella vastarinnalla että taloudellisilla syillä. Nyt on teollisuusmaiden hallitusten vuoro varmistaa, ettei uusia hiilivoimalahankkeita enää aloiteta. Teollisuusmaiden on sitouduttava tiukkoihin päästövähennyksiin ja rahoitettava uusiutuvan energian käyttöönottoa kehitysmaissa”, Greenpeacen ilmastovastaava Simo Kyllönen toteaa. Rohkaisevaa esimerkkiä näytti Norja, joka ilmoitti eilen nostavansa kansallisen päästövähennystavoitteensa 40 prosenttiin vuoden 1990 tasosta vuoteen 2020 mennessä. Suomen hallituksen ilmastostrategialla päästään 5-10 prosentin vähennykseen. ”Suomessa kivihiiltä ja turvetta käyttäviä voimalaitoksia rakennetaan ja suunnitellaan edelleen”, Kyllönen muistuttaa. Vuosina 2005-2015 käyttöönotettavat voimalaitokset tuottaisivat noin viiden miljoonan tonnin hiilidioksidipäästöt, jos energiayhtiöiden suunnitelmat toteutuvat. Suurimmat ydinvoimayhtiöt PVO ja Fortum vastaavat kolmesta neljäsosasta saastuttavista investoinneista. Kingsnorthin uusi hiilivoimala olisi ollut yhteensä kahden Suomen suurimman hiilivoimalan, Inkoon ja Meri-Porin, kokoinen. Kingsnorthin voimala olisi tuottanut vuosittain kahdeksan miljoonaa tonnia hiilidioksidipäästöjä - lähes yhtä paljon kuin koko Suomen henkilöautoliikenne. Kingsnorthin voimalahanke nostatti Britanniassa laajaa vastustusta ja kymmeniä mielenosoituksia. Viime kesänä Greenpeacen aktivistit pysäyttivät hiilikuljetuksen Kingsnorthiin. Vuonna 2008 yli 2 000 ihmistä osallistui hanketta vastustaneeseen, viikon mittaiseen leiriin. Kuusi Greenpeacen aktivistia kiipesi voimalan savupiippuun ja maalasi siihen sanan ”Gordon” vaatiakseen maan pääministeriä toimimaan. Aktivisteja vastaan esitetyt syytteet kumottiin historiallisessa oikeusjutussa, jossa valamiehistö totesi, että uusi hiilivoimala aiheuttaisi ilmastonmuutosta kiihdyttämällä enemmän taloudellista vahinkoa kuin aktivistien toimet. Greenpeacen raportti voimalainvestoinneista Suomessa: http://www.greenpeace.org/raw/content/finland/fi/dokumentit/saastuttaminen-kannattaa.pdf Iso-Britannian Greenpeacen Kingsnorth-kampanjablogi: http://www.greenpeace.org.uk/tags/kingsnorth