Buscinessence-tapahtuma haastaa vuoropuheluun: Tieteen ja bisneksen yhteistyö uusille urille

Turussa järjestetään toukokuussa ensimmäistä kertaa kansainvälinen Buscinessence-tapahtuma. Tapahtuma haastaa tieteen ja yritysmaailman edustajat yhteistyöhön ja uusiin innovaatioihin. Tarve uudenlaiselle keskustelufoorumille on ilmeinen, sillä peräti 86 prosenttia yrityksistä* on sitä mieltä, että tieteen ja liike-elämän välistä vuoropuhelua tarvitaan.

Tiede ja bisnes kohtaavat Turun Logomossa 21.‒22.5.2013 aivan uudella tavalla. Buscinessence on kansainvälinen keskustelufoorumi, joka tuo yhteen kiinnostavimmat ihmiset ja parhaat käytännöt tieteen ja liiketoiminnan rajapinnoilta. Liikkeenjohdolle ja yrityspäättäjille Buscinessence avaa uusia ovia akateemiseen ajattelutapaan ja luovuuteen, tieteellisiin menetelmiin ja tutkittuun tietoon. Tiedemaailman edustajille Buscinessence tarjoaa näkymiä päätöksentekoon yritysmaailmassa.

Buscinessence-tapahtuma järjestetään yhteistyössä Tukholman Kungliga Tekniska Högskolanin kanssa, ja tapahtumasta on tavoitteena tehdä joka vuosi järjestettävä, pohjoismainen huipputason keskustelufoorumi. Vuonna 2014 tapahtuma järjestetään Tukholmassa, vuonna 2015 taas Turussa.

Buscinessence-tapahtuman vastuullinen järjestäjä Kaisu Paasio Turun yliopistosta on iloinen siitä, että Suomi ja Turku sai kunnian olla Buscinessencen ensimmäinen järjestäjä.

− Reilusti yli puolet yrittäjistä (61 %*) on sitä mieltä, että tieteen tuottamista tutkimustuloksista on hyötyä liiketoiminnalle. Kuitenkin vain 15 prosenttia on sitä mieltä, että yhteistyö toimii hyvin, sanoo Paasio. Buscinessencen yksi tavoite on, että sekä yrittäjät että tiedemaailma astuvat ulos omalta mukavuusalueelta. Haluamme ravistella kokonaisuudessaan yrittäjien ja korkeakoulujen välistä yhteistyötä ja löytää sille uusia tapoja, Paasio sanoo.

−  Kun tavoitellaan kansainväliseen menestykseen nousevia huippuinnovaatioita, perustutkimuksessa syntyneitä ideoita pitää osata soveltaa ja tässä tiede ja bisnes tarvitsevat toisiaan. Vain tiiviillä yhteistyöllä voimme nopeuttaa innovaatioiden tuomista liike-elämään, jatkaa Paasio.

Tehot irti yritysten ja korkeakoulujen välisestä yhteistyöstä

Kahden päivän aikana Buscinessencessa on monia mielenkiintoisia puheenvuoroja tieteestä, yrityksistä − ja niiden risteyskohdasta ja rajapinnoista. Buscinessencen pääpuhujia ovat muun muassa Suomen Pankin pääjohtaja Erkki Liikanen, EVAn johtaja Matti Apunen ja Tekesin johtaja Riikka Heikinheimo.

Yritysnäkökulmaa kuullaan muun muassa Hasan & Partnersin hallituksen jäsenen Timo Everin, Google Finlandin Ari Lampelan, Cleantech Investin Lassi Noposen ja Globe Hopen Leena Lappalaisen kertomana. Tiedemaailman näkökulman tapahtumaan tuovat Åbo Akademin Malin Brännback, Aalto yliopiston Elina Hiltunen, Göteborgin yliopiston Thomas Hedner ja Turun yliopiston Pasi Malinen. Tilaisuuden juontaa Anna Sorainen.

*Tutkimustulokset käyvät ilmi Buscinessence-tapahtuman tekemästä tutkimuksesta. Kokonaisuudessaan huhtikuussa 2013 tehty yritysten ja yliopistojen välisestä yhteistyötä kartoittava tutkimus julkistetaan Buscinessence-tapahtumassa.

Tapahtumaan on medialla vapaa pääsy, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista 17.5.2013 mennessä. Median ilmoittautuminen katariina.nordell@buscinessence.org.

Kaisu Paasio, Turun yliopisto, BID Business and Innovation Development,
puh. 050 5464 945, kaisu.paasio@utu.fi