Crescentin uusi ABS-jarrulla varustettu sähköpyörä mullistaa pyöräilyn turvallisuuden

Sähköpyöräily kasvattaa suosiotaan Suomessa. Ruotsalaisen pyörävalmistaja Crescentin uusi älykäs ja turvallisuusominaisuuksilla varustettu sähköpyörä lanseerattiin kuluttajille ensimmäisenä maailmassa GoExpo-messuilla Helsingissä 28.2.2020.

Vaivattoman ja ympäristöystävällisen sähköpyöräilyn suosio on kasvanut merkittävästi viime vuosina. Kovasta kasvusta huolimatta sähköpyörämarkkinalla on Suomessa vielä selvä kasvunvara verrattuna sähköpyöräilyn edelläkävijämaihin kuten Saksaan, Hollantiin ja Ruotsiin. Esimerkiksi Ruotsissa myytiin pelkästään vuonna 2018 yli 100 000 sähköpyörää.

– Sähköpyöräilyn suosio perustuu moneen tekijään. Pyörillä voi liikkua vaivattomasti jopa kymmenien kilometrien työmatkoja tai tehdä arkiliikkumisesta matkasta ja olosuhteista riippumatta vaivatonta. Kehittyneen akku- ja järjestelmäteknologian myötä sähköpyörän käyttö on helppoa ja vaivatonta, kertoo Cycleurope Finland Oy:n toimitusjohtaja Jari Elamo

Ympäristöystävällisenä ja käytännössä päästöttömänä kulkuneuvona sähköpyörä sopii myös osaksi monen kaupungin ja kuluttajan liikennejärjestelmää ja kulkuneuvovaihtoehtoja.

ABS parantaa sähköpyöräilyn turvallisuutta

58 prosenttia kaikista sähköpyöriin liittyvistä onnettomuuksista tapahtuu jarrutuksen yhteydessä. Onnettomuuksien syynä on usein, että tavallista polkupyörää painavampi sähköpyörä menettää kovan jarrutuksen yhteydessä pidon alustastaan, mikä johtaa pyöräilijän tasapainon menettämiseen.

Crescent lanseeraa uudessa Ellie-sähköpyörässään turvallisuutta merkittävästi parantavan ABS-jarrun. Alun perin autoihin kehitetty ja sittemmin myös moottoripyörissä käyttöönotettu lukkiutumaton ABS-jarrutusteknologia parantaa myös sähköpyörissä pidon ja tasapainon säilymistä kovan jarrutuksen aikana.

– Täysin integroitu lukkiutumaton ABS-jarrutusjärjestelmä on sähköpyörissä uutta.

Järjestelmä tunnistaa sähköpyörän kulkeman alustan, pyörän nopeuden sekä jarrutuksen voimakkuuden. ABS-jarru auttaa pysähtymään kontrolloidusti, rajustikin jarrutettaessa, kaikilla alustoilla, Elamo kertoo.

Uuden Ellie-citypyörän älykkäisiin ominaisuuksiin kuuluu myös digitaalinen Koppla-sovellus, jonka kautta pyöräilijä voi seurata akun lataustasoa, huoltotarvetta ja ajettuja reittejä sekä määritellä pyörän käyttöalueen. Pyörän turvallisuutta lisää myös akun varkaudenesto sekä sovelluksen mahdollistama automaattisen hätäviestin lähetys onnettomuuden sattuessa.

Haastattelut ja lisätiedot:

Jari Elamo, toimitusjohtaja
p. 050 575 2866
jari.elamo@cycleurope.fi
Cycleurope Finland Oy

Cycleurope on yksi johtavista eurooppalaisista polkupyörien valmistajista ja markkinoijista. Tuotemerkit ovat alansa tunnetuimpia kuten Crescent, Monark ja Bianchi. Cycleurope Groupin tehtaat sijaitsevat Ruotsissa, Italiassa ja Ranskassa.

Cycleurope Finland Oy on osa ruotsalaista Cycleurope AB-konsernia. Yhtiö toimii Suomessa mainittujen polkupyörämerkkien maahantuojana ja markkinoijana. Tarvikepuolen tuotemerkkejä ovat TEC ja Spectra. Jälleenmyyjinä toimivat alan erikoisliikkeiden lisäksi urheilutarvikekaupan ketjut. Toimipaikka on Vantaalla Technopoliksessa.

Tekniset tiedot:

Crescentin uusi matalarunkoinen Ellie-sähköpyörä sisältää lukuisia mobiilisovelluksen yli hallittavia älykkäitä ominaisuuksia ja turvallisuutta merkittävästi parantavan ABS-etujarrun. Akku ja polkupyörä toimivat vain yhdessä, mikä vähentää varkausriskiä.
Sovelluksen kautta käytettävä Koppla-järjestelmä on saatavilla kahtena eri versiona: Koppla Light hyödyntää Bluetoothia, ja Koppla Connect on jatkuvasti 2G-yhteyden kautta yhteydessä verkkoon, mikä tarjoaa pyörän omistajalle mahdollisuuden nähdä mobiilisovelluksen kautta esimerkiksi sähköpyörän akun lataustason ja huoltotarpeen. Mobiilisovelluksessa käyttäjä voi myös tarkastella ajettuja reittejä, seurata omaa edistymistään, kytkeä pyörän sähköjärjestelmän pois käytöstä, saada ilmoituksia pyörän liikkeistä ja esimerkiksi määritellä pyörän käyttöalueen. Lisäksi järjestelmän voi määritellä lähettämään onnettomuuden sattuessa automaattisen hätäviestin läheisille.
Crescent Ellie Koppla tulee Suomessa myyntiin Crescent-jälleenmyyjille maaliskuun 2020 aikana. ABS-jarrulla varustetun version suositushinta on 3 249 euroa.