Descom kasvoi suurten joukkoon ostamalla Konehuoneen

Koko sähköisen liiketoiminnan hallinta ja vastuu yhdeltä toimijalta

Suomalaiselle it-alalle syntyy uusi, iso toimija, kun sähköisen liiketoiminnan ratkaisutoimittaja Descom ja palvelin- ja tallennusratkaisuja toimittava Konehuone yhdistyvät. Alalle rakentuu toimija, joka ottaa vastuun asiakkaan koko sähköisen liiketoiminnan palvelukokemuksesta.

Descom Group on ostanut Konehuone Oy:n. Yritysten yhteenlaskettu liikevaihtoarvio tälle vuodelle on noin 40 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä yli 200.

Yrityskaupalla Descom vastaa kasvaneeseen kysyntään, jossa yritykset haluavat ratkaisutoimittajan ottavan vastuuta koko järjestelmästä. Yritykset ovat tähän mennessä usein hankkineet infrastruktuurin ja sovellukset eri toimittajilta, mikä on johtanut varsinkin vikatilanteissa epäselvyyteen vastuista. Yrityskaupan myötä Descom kykenee sekä rakentamaan että ylläpitämään liiketoimintakriittisiä järjestelmiä huomioiden laite- ja ohjelmistoinfrastruktuurin.

Descomin toimitusjohtaja Juha Harju on kauppaan erittäin tyytyväinen.

– Järjestelmät ovat yhä monimutkaisempia ja kriittisempiä: niiden pitää olla nopeita, saatavilla 24/7 ja helppokäyttöisiä. Konehuone täydentää palvelupakettiamme, ja nyt meillä on kokemusta ja ymmärrystä kaikilla kolmella tasolla: liiketoiminta, sovellukset ja laitteet. Asiakkaan ei tarvitse murehtia, kenen vastuulla järjestelmä on, sanoo Harju.

– Konehuone halusi tarjota asiakaskunnalleen nykyistä laajempaa kokonaistarjontaa, ja se mahdollistui yhdistymällä toisen vahvan toimijan kanssa. Descom on Suomen johtava sähköisen liiketoiminnan palveluntarjoaja. Meillä molemmilla on rautainen ammattitaito ja pitkä kokemus. Pystymme yhdessä luomaan uusia palveluita, kuten IaaS-, SaaS- ja pilvipalveluita, kertoo Konehuoneen toimitusjohtaja Markku Nikola.

Uusi Descom tulee toimimaan myös pilvipalveluiden markkinoilla useassa eri roolissa: rakentamassa erilaisia yritysten sisäisiä pilviratkaisuja sekä tarjoamalla infrastruktuuria ja sovelluksia pilvestä. Yhtiö voi tarjota koko ratkaisun aina infrastruktuurista asiakkaan sähköiseen liiketoimintasovellukseen saakka.

Tulevaisuudessa Descom näyttää suuntaa alalla ja rakentaa kilpailukykyä sähköistämällä yritysten liiketoimintaa. Yhtiö rakentaa kilpailukykynsä ja menestyksensä osaaviin ja motivoituneisiin asiantuntijoihin, tähtäimenään olla Suomen paras työpaikka: Great Place to Work.

Toimitusjohtaja Juha Harju, Descom Oy, puh. 050 440 8008, email juha.harju(at)descom.fi

Toimitusjohtaja Markku Nikola, Konehuone Oy, puh. 0400 400 593, email markku.nikola(at)konehuone.fi

Descom Oy on sähköisen liiketoiminnan suunnannäyttäjä Suomessa. Vuonna 1997 perustettu Descom lisää asiakkaiden kilpailukykyä rakentamalla sähköisen kaupankäynnin ja sähköisen asioinnin ratkaisuja. Descom on vastannut maan suurimpiin kuuluvien verkkokauppojen ja portaalien toimituksista niin yrityksille kuin julkishallinnon organisaatioille. Descom on toteuttanut verkkokaupat mm. Stockmannille, Hobby Hallille ja Hong Kongille. Descom toteuttaa ratkaisut IBM:n teknologialla. Yhtiön palveluksessa on 180 työntekijää Helsingissä, Jyväskylässä ja Tampereella. Descom Oy on Descom Groupin tytäryhtiö. Descom Groupin pääomistaja on kotimainen pääomasijoitusyhtiö Sentica Partners.  www.descom.fi

Konehuone Oy on vuonna 2003 perustettu tietotekniikan palveluyritys, jonka liikevaihto oli 20 miljoonaa euroa 31.9.2011 päättyneellä kahdeksannella tilikaudella. Yritys on keskittynyt palvelin- ja tallennusratkaisujen suunnitteluun, toimittamiseen ja käytönaikaiseen tukemiseen, asiakkainaan suuret yritykset ja julkishallinto. Yhtiön erikoistumisalueita ovat palvelinten ja tallennusjärjestelmien konsolidointi, virtualisointi ja klusterointi. Lisäksi Konehuone toteuttaa asiakkailleen IT-infrastruktuurin hallintaan liittyviä varmistus- ja valvontaratkaisuja sekä järjestelmätoimituksina, että palveluna. Konehuone tuottaa myös korkealuokkaisia koulutuspalveluita osana palvelutarjontaansa. www.konehuone.fi