Ecophon Soundlight Comfort Ceiling yhdistää valaistuksen ja äänenvaimennuksen

Soundlight Comfort Ceiling on täysin uudenlainen sisäkattojärjestelmä, joka yhdistää saumattomasti ledivalaistuksen ja äänenvaimennuksen. Kerrosmainen rakenne mahdollistaa valaistuksen integroimisen akustiikkalevyihin pinnan alle. Näin alakattopinnasta tulee yhtenäinen ja linjakas. Soundlight Comfort Ceiling on Ecophonin ja Philipsin tuotekehitysyhteistyön tulos.

Toimistotyössä työskentely-ympäristö vaikuttaa oleellisesti työtehoon, vireystilaan ja luovuuteen. Tuoreen tutkimuksen mukaan fyysisen työympäristön tärkeimpiä tekijöitä ovat hyvä ääniympäristö ja hyvä valaistus.* Ecophonin ja Philipsin yhteistyössä suunnittelema Soundlight Comfort Ceiling tarjoaa ratkaisun molempiin.

Soundlight Comfort Ceiling koostuu kahdesta paneelityypistä: akustiikkalevystä sekä LED-levystä, jonka rakenteeseen on sisälle integroitu LED-valaistus. Molemmat levyt ovat tehokkaasti ääntä vaimentavia ja ulkoisesti kooltaan sekä kiinnitysjärjestelmältään täysin samanlaisia.  Levyt sopivat saumattomasti yhteen ja valojen ollessa sammutettuna, levyt näyttävät samanlaisilta. Näin alakattopinta on täysin yhtenäinen.

LED-levyissä vaimennuksen ja valaistuksen integroiminen perustuu kerrosmaiseen rakenteeseen: paneelissa on ylimpänä 15 millimetrin lasivillavaimennin, sen jälkeen 45 millin ilmaväli ja metallikehyksiin kiinnitetyt LED-valot. Pintakerros peittää valorakenteet ja päästää valon läpi tasaisesti, hieman hajottaen ja siten heijastumat estäen.  Valaistus ei heikennä lainkaan levyn akustisia ominaisuuksia.

Joustavasti tilojen ja tarpeiden mukaan

Soundlight Comfort Ceiling soveltuu erityisesti avotoimistoihin ja neuvottelutiloihin. Absortioluokkaa A olevat levyt alentavat tehokkaasti melutasoa ja parantavat puheen selkeyttä. LED-levyillä voi valaista laajojakin kattoalueita, jolloin valo jakautuu tasaisesti, ja suuren pinnan tuottama diffuusivalo luo miellyttävän, luonnonvaloa mukailevan valaistuksen.

Toimistonormien mukainen luksitaso, 500 luksia, saadaan kattamalla noin 40 prosenttia kattopinta-alasta Soundlight Comfort Ceiling LED-paneeleilla ja 60 prosenttia sarjan akustiikkapaneeleilla. Levyjen sijoittelu voidaan tehdä muuntojoustavasti moduulimitoituksella tai toiminnan ja tilojen mukaisesti esimerkiksi työpisteiden sijainnin mukaan. Yleisvalaistuksen lisäksi LED-levyjä voidaan käyttää myös kohdevalaistukseen, vaikkapa korostamaan tiettyä osaa tilassa.

Soundlight Comfort Ceiling -levyt on valmistettu lasivillasta, josta yli 70 prosenttia on tehty kierrätyslasista ja uusiutuvista kasvissideaineista. Soundlight Comfort Ceiling soveltuu hyvin energiatehokkaaseen rakentamiseen, sillä se auttaa pienentämään energiankulutusta ja levyjen käyttöikä on pitkä.

Tutustu tuotteeseen: Uusi Soundlight Comfort Ceiling -ratkaisu on nähtävissä Isku Interiorin Helsingin myymälässä, osoitteessa Fabianinkatu 19.

Jyrki Kilpikari, markkinointipäällikkö, GSM 040 556 3126, jyrki.kilpikari@saint-gobain.com

Ville Veijanen, tuotepäällikkö, GSM 044 554 9313,  ville.veijanen@saint-gobain.com

Lisätietoa Soundlight Comfort Ceiling -tuotteista www.soundlightcomfort.fi

Tuotekuvat: http://saint-gobain.digtator.fi:80/public/4475b73cdfCC.aspx

* Ecophonin Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta kävi ilmi, että fyysisessä työympäristössä erittäin tärkeitä tekijöitä ovat hyvä ääniympäristö (71 %) ja hyvä valaistus (67 %). Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa 8.-26.3.2013 välisenä aikana. Tutkimukseen vastasi tiedonkeruuajan puitteissa hyväksytysti 721vastaajaa. Tutkimuksen kohderyhmän muodostavat opetusalalla, terveydenhoitoalalla ja jaetuissa työtiloissa työskentelevät 18–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti. Tutkimuksen teki Taloustutkimus Oy.

Ecophon on suomalainen akustiikkakatto- ja akustiikkaseinäjärjestelmien toimittaja. Ecophon on osa Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy:tä, joka kuuluu maailmanlaajuiseen Saint-Gobain -konserniin. Saint-Gobain -konsernin toimialaan kuuluvat tukkukauppa, rakennusmateriaalit, tasolasi, pakkaus sekä korkean suorituskyvyn omaavat erikoismateriaalit. Saint-Gobain toimii yli 50 maassa ja on markkinajohtaja kaikilla ydinliiketoimintasektoreillaan. Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy toimii Suomessa sekä Baltiassa ja sen tuotteita ovat Ecophon -akustiikkalevyt, Gyproc -kipsilevyt ja Isover -eristeet.