Epoksiputkitukselle VTT:ltä 50 vuoden käyttöikä

Consti PutkiReformi haastaa muut viemärisaneerausmenetelmät

Consti Talotekniikkaan kuuluvan PutkiReformin viemärisaneerauksissa käyttämä epoksiputkitusmenetelmä on saanut VTT:n testeissä 50 vuoden käyttöiän. Menetelmällä on näin ollen pidempi arvioitu käyttöikä kuin millään muulla uusiin viemärisaneerausmenetelmiin kuuluvalla valu-, ruisku tai sivelymenetelmällä. Epoksiputkitusmenetelmällä on nyt mahdollista saada sama käyttöikä kuin perinteisellä menetelmällä tehdyllä viemärisaneerauksella.

VTT Expert Services Oy myönsi PutkiReformille viemäriputkien saneeraamiseen tarkoitetulle PutkiReformi-menetelmälle sertifikaatin jo viime vuoden puolella. Nyt VTT on saanut valmiiksi menetelmässä käytetyn epoksiputkituksen vanhennuskokeet ja niiden tulosten perusteella päivittänyt menetelmälle jo aiemmin myönnettyä tuotesertifikaattia 50 vuoden käyttöiällä.

– VTT:n testit toimivat hyvänä vahvistuksena omille testeillemme, jotka teimme jo materiaalin ja menetelmän kehitysvaiheessa. Meille on tärkeää saada asiakkaillemme myös VTT:n luotettava vahvistus käyttämämme menetelmän käyttöiästä ja tuotteen laadusta, Consti PutkiReformin toimitusjohtaja Jan-Erik Luther toteaa.

Sertifiointi on riippumatonta ja vapaaehtoista. Sertifiointi pitää sisällään muun muassa tuotteen laadun varmistamisen ja tyyppitestauksen. Lisäksi VTT valvoo, että sertifikaatin haltija toimii sovittujen laatuvaatimusten mukaisesti.

Consti PutkiReformi edelläkävijänä: epoksiputkituksella saadaan pitkä käyttöikä

VTT:n testeissä PutkiReformi-menetelmän on todistettu kestävän yhtä kauan kuin useimmat sertifioidut sukitus-, sujutus- ja perinteiset menetelmät. Menetelmässä käytetty pinnoite säilytti ominaisuutensa siten, että sen arvioidaan kestävän noin 50 vuotta lämmitettyjen asuinrakennusten viemäriputkien normaaleissa käyttölämpötiloissa.

– Menetelmämme on edullinen, nopea ja asukasystävällinen, sanoo Luther. Tähän lisättynä pitkä käyttöikä tekee käyttämästämme epoksiputkitusmenetelmästä täysin kilpailukykyisen vaihtoehdon perinteisten menetelmien rinnalla.

PutkiReformi-menetelmä on vanhojen valurautaisten viemäriputkien sisäpuolinen korjausmenetelmä. Menetelmällä syntyy itsensä kantava elastinen epoksipinnoite vanhan putken sisäpintaan.

– Käyttämäämme menetelmää ei pidä sekoittaa tavalliseen pinnoitukseen. Me emme pinnoita vanhoja putkia ohuella kalvolla, vaan luomme epoksiputkituksella vanhan putken sisään uuden, kestävän ja itsekantavan putken, jonka seinämän vahvuus on noin 3–5 mm.

Lisätietoa:

Jan-Erik Luther, toimitusjohtaja, Consti PutkiReformi Oy

Puh. 020 794 0058, e-mail jan-erik.luther@consti.fi

Consti Yhtiöt ja PutkiReformi Oy

Consti Yhtiöt on Suomen johtava korjausrakentamiseen keskittynyt yritys. Sen tehtävänä on uudistaa kiinteistökantaa tehokkaasti ja luoda arvoa kiinteistöjen omistajille. Consti Yhtiöissä parhaat rakennusurakoinnin, talotekniikan, linjasaneerauksen, julkisivusaneerauksen sekä piha- ja ympäristörakentamisen yrittäjät ja ammattilaiset ovat saman nimen alla.

Moderneja viemärisaneerausmenetelmiä tarjoava PutkiReformi on osa Consti Talotekniikkaa. PutkiReformin käyttämällä menetelmällä on VTT:n menetelmäsertifikaatti. Lisäksi yrityksen koko toiminta, laatujärjestelmä mukaan lukien, on ISO 9001 -sertifioitu.

PutkiReformi-menetelmä

PutkiReformi-menetelmä* on vanhojen valurautaisten viemäriputkien sisäpuolinen korjausmenetelmä. Menetelmään kuuluvat seuraavat vaiheet: vanhan putkiston sisäpuolinen puhdistus jyrsimällä, puhdistustuloksen tarkastus, pinnoitus elastisella epoksilla harjalevittimellä ja pinnoituksen tarkastus kameralla. Menetelmällä syntyy itsensä kantava elastinen epoksipinnoite vanhaan putkeen. Menetelmän avulla voidaan pidentää jo olemassa olevan viemäriputkiston käyttöikää. Menetelmä soveltuu sisähalkaisijaltaan 28–150 mm putkille.

PutkiReformi-menetelmä lisää vanhojen valurautaputkien ja kaivojen käyttöikää. Menetelmän kestävyysominaisuuksia on selvitetty lämpövanhennuskokeilla vedessä ja ilmassa lämpötilassa +80 °C. Pinnoite säilytti ominaisuutensa siten, että sen on arvioitu kestävän noin 50 vuotta lämmitettyjen asuinrakennusten viemäriputkien normaaleissa käyttölämpötiloissa (n. +20 °C).

*VTT Expert Services Oy:n myöntämä tuotesertifikaatti VTT-C-5937-10, myönnetty 10.9.2010, päivitetty 15.7.2011