F-Musiikin kysely: Nainen päättää pianon paikan

Soitin on oleellinen osa kodin sisustusta, kertoo F-Musiikin tuore kyselytutkimus. Soittimen muotoilu vaikuttaa myös ostopäätökseen: vajaalle viidennekselle pianon tai flyygelin muotoilu on merkittävä valintakriteeri ja miltei kolmannekselle hintaakin tärkeämpi. Pianon paikan päättää yleisimmin nainen, mutta miltei kaksi prosenttia kertoi luottavansa sisustussuunnittelijaan.

F-Musiikki tutki pianon ostoon vaikuttavia kriteerejä ja soittimen merkitystä sisustuksessa. Vastaajista suurin osa (70 %) arvioi soittimen olevan oleellinen osa sisustusta ja miltei 30 % piti ulkonäköä ja muotoilua hintaa merkittävämpänä tekijänä ostopäätöksessään. Suurin merkitys ostopäätöksessä on laadulla (70 %).

Yli puolet vastaajista (56 %) kertoi sijoittavansa pianon kodissa paikkaan, jossa sitä on miellyttävintä soittaa. Miltei viidennes kuitenkin valitsee pianon paikan sen mukaan, missä soitin näyttää parhaalta. Yleisimmin piano sijoitetaan olohuoneeseen (70 %), ja pianon paikan päättää nainen (53 %).

Suurin osa ostaa pianon kertamaksulla, mutta vajaa 20 % olisi kiinnostunut rahoitusvaihtoehdoista. Viidennes vastaajista arvioi, että olisi ostanut kalliimman pianon, jos rahoitus olisi ollut helpommin järjestettävissä.

Muotoilun uranuurtaja Steinway laajentaa pianovalikoimaansa

Korkeasta laadusta ja muotoilusta tunnettu Steinway & Sons tuo Suomen markkinoille kaksi uutta edullisemman hintaluokan pianoa. Essex- ja Boston-pianot valmistetaan tarkasti Steinwayn valvonnassa, ja ne edustavat parasta mahdollista laatua hintaluokassaan. Myös muotoiluun on kiinnitetty erityistä huomiota.

– Essex-pianon on suunnitellut palkittu huonekalumuotoilija William Faber. Suunnittelijan käyttö on harvinaista tämän hintaluokan pianoissa, mikä luonnollisestikin erottaa Essexin hintaluokkansa muista pianoista, kertoo F-Musiikin projektipäällikkö Henrik Krause.

Boston-pianon suunnittelu vei kaikkiaan kuusi vuotta, ja pohjana työlle oli Steinway & Sonsin nyt jo 160-vuotinen kokemus pianon valmistamisesta. Bostonissa on 29 Steinwayn patentoimaa ratkaisua ja valmistuksessa käsityön osuus on pyritty pitämään mahdollisimman suurena. Maailmalla Boston on saavuttanut suuren suosion muun muassa musiikkikonservatorioissa.

– Essex- ja Boston-pianot ovat molemmat loistavia vaihtoehtoja Steinwayn flyygelistä haaveilevalle. Steinway hyvittää ainoana pianovalmistajana maailmassa sataprosenttisesti Essexin ja Bostonin hankintahinnan, mikäli asiakas vaihtaa pianon Steinwayn valmistamaan flyygeliin kymmenen vuoden sisällä ostohetkestä, Krause kertoo.

Suomessa F-Musiikki myy ainoana musiikkiliikkeenä Steinwayn pianoja ja flyygeleitä. Essex-pianot mallista riippuen n. 5 000–8 000 € ja flyygelit n. 12 000–19 500 euroa.  Boston-pianot n. 10 500–14 500 € ja flyygelit n. 22 000–43 000 €.

Lisätietoja: Henrik Krause, 010 3207 405, henrik.krause@f-musiikki.fi

Kysely toteutettiin 20.6. – 22.7.2013 välisenä aikana F-Musiikin www-sivuilla. Kyselyyn vastasi 336 henkilöä, joilla on piano tai jotka ovat hankkimassa pianoa.

F-Musiikki Oy on Suomen suurin musiikkituotteiden maahantuoja sekä tukku- ja vähittäiskauppias. Yrityksen juuret ovat vuonna 1897 perustetussa Musiikki Fazerissa, josta tuli F-Musiikki Oy vuonna 1998. F-Musiikki Oy on kokonaan suomalaisomisteinen. F-Musiikin tuotevalikoimaan kuuluvat maailman johtavien soitinvalmistajien painot, kosketinsoittimet, akustiset soittimet, bändisoittimet, pro audio -tuotteet, mikserit, nuotit ja musiikkisoftware. Steinwayn flyygeleiden ja pianojen ainoana suomalaisena maahantuojana yritys on toiminut vuodesta 1921.