Gaseran uusi kaasuanalysaattori mullistaa ilmanlaadun mittauksen markkinoita

GASERA ONE on erityisen herkkään sensoriin perustuva laite kaasujen mittaukseen. Gaseran patentoiman optisen pii-läppäanturin ja fotoakustisen mittausperiaatteen ansiosta uusi laite tulee mullistamaan muun muassa ilmastonmuutoksen torjuntaan, rajavartiointiin ja työturvallisuuteen liittyviä markkinoita.

Gasera Oy lanseeraa tänään 7.3. Atlantan kansainvälisillä Pittcon-messuilla uuden tuotteen. GASERA ONE on kannettava laite ilmanlaadun ja turvallisuuden mittauksiin. Laite toimii fotoakustisella teknologialla, joka voi hyödyntää useita valonlähdeteknologioita kuten esimerkiksi laajalla aallonpituusalueella toimivia kvanttikaskadilasereita. Tämän ansiosta tuotteelle on lukematon määrä eri sovellusalueita.

GASERA ONE mittaa mm. haihtuvia orgaanisia yhdisteitä, epäorgaanisia yhdisteitä, hiilivetyjä, fluoriyhdisteitä, anestesiakaasuja ja syövyttäviä yhdisteitä äärimmäisen pienissä pitoisuuksissa.

–      Konseptissa on ainutlaatuista se, että se mittaa niin suuren määrän eri kaasuja erityisen herkästi. Monet kemikaalit aiheuttavat jo pieninä pitoisuuksina vakavia haittoja terveydelle. Analysaattorin herkkyys yhdistettynä laitteen stabiilisuuteen tekee siitä ennennäkemättömän luotettavan kaasuanalysaattorin, kertoo Gaseran toimitusjohtaja Ismo Kauppinen.

Havaitsee kasvihuonekaasut, laittomat aineet ja haitalliset kemikaalit

Pääasialliset sovellusalat laitteelle ovat ilmastonmuutoksen torjuntaan, rajavartiointiin ja työturvallisuuteen liittyvät mittaukset. GASERA ONE mittaa samanaikaisesti esimerkiksi karjatalouden metaani-, dityppioksidi- ja ammoniakkipäästöjä, jotka ovat globaalisti merkittäviä ilmastonmuutoksen kiihdyttäjiä.

Laite tunnistaa myös laajan määrän erilaisia ainesosia, joita maahantuodaan laittomasti. Lentokenttien turvatarkastuksissa tai rajanylityspisteissä voi GASERA ONEn avulla havaita salakuljetettuja huumeita, räjähteitä ja jopa ihmisiä.

Vaarallisten kemikaalien havaitseminen esimerkiksi konteista tai sisäilmasta voi tuoda merkittäviä parannuksia niin asuinolosuhteisiin kuin rajanylityspaikkojen työturvallisuuteen. Jopa 20–30 prosenttia suuriin satamiin saapuvasta rahdista on tunnistettu sisältävän yhdisteitä joiden pitoisuudet ylittävät haitalliseksi tunnettujen pitoisuuksien (HTP) raja-arvot.

GASERA ONElle onkin valtava markkinapotentiaali Kauppisen mukaan.

–      Koska laitetta voi soveltaa lähes mihin tahansa kaasuanalysointiin, on kysyntäpotentiaali huikea. Tavoitteemme tulevaisuudessa on pienentää teknologia henkilökohtaiseksi kannettavaksi analysaattoriksi, jota kuka tahansa voi käyttää ilmanlaadun mittaamiseen.

Merkittävä etu laitteella on sen helppokäyttöinen käyttöliittymä, joka toimii yhden napin painalluksella sekä älypuhelimeen tai tablettiin kytkettynä. GASERA ONEn fotoakustisen mittausperiaatteen ansiosta laite on huippuluotettava. Laiteen uudelleenkalibrointiväli on kuukausia, jopa vuosia, mikä takaa alhaiset käyttökustannukset.

Video GASERA ONE -laitteesta: https://www.youtube.com/watch?v=qU6lZ7jBHm4

Ismo Kauppinen, toimitusjohtaja, Gasera Oy

ismo.kauppinen@gasera.fi, puh. +358 40 522 2611

Gasera on Turussa toimiva teknologiayritys, joka on perustettu oman patentoidun kaasunmittausteknologian ympärille. Gasera syntyi Turun yliopiston spinoff-yrityksenä vuonna 2004 ja tekee edelleen tiivistä yhteistyötä yliopistojen kanssa. Vuonna 2015 EU:n Horisontti 2020 -ohjelma myönsi Gaseralle 2,3 miljoonan euron rahoituksen kehittääkseen ja kaupallistaakseen kannettavan laitteen konttien sisäilman myrkyllisten aineiden, huumeiden, räjähteiden ja ihmisten salakuljetusten havaitsemiseen. Lisätietoja: www.gasera.fi