Hiljainen tila auttaa kuulemaan – Akustiikka ja ajatus kohtaavat

Lahden Kirkkopäiville valmistuu ensimmäistä kertaa Hiljainen tila -teos, joka johdattaa ihmiset hiljentymään. Hiljainen tila yhdistää akustiikan ja ajatuksen. Tavoitteena on auttaa ihmisiä kuulemaan jotain sellaista, jota he eivät muuten kuulisi. Hiljainen tila tulee olemaan esillä myös 2012 Helsingin ollessa maailman designpääkaupunki.

Lahtelainen muotoilija Kaisa Känsälä on toteuttanut Lahdessa 13.–15.5.2011 järjestettäville Kirkkopäiville seitsemän eri muotoilukohdetta sisältävän Pyhiinvaellus-teoksen. Yksi Pyhiinvaelluksen kohteista on Hiljainen tila, jonka Känsälä suunnitteli yhdessä muotoilun opiskelija Antti Immosen kanssa. Tila toteutettiin yhteistyössä akustisia katto- ja seinäjärjestelmiä toimittavan Ecophonin kanssa.

”Hiljainen tila on vahvasti kokemuksellinen. Tavoitteenamme oli luoda tila, jossa ihminen voi tuntea samaa nöyryyttä ja odotusta kuin uskova ihminen alttarille mennessään, mutta ilman uskonnollisia viitteitä ”, kertoo tilan lähtöajatuksesta Kaisa Känsälä. Projektin annettiin kuitenkin edetä omalla painollaan, joten nähtäväksi jää, millaisia tunteita se ihmisissä herättää. Tilan sisällä läpinäkyvälle kalvolle heijastetaan animaatio höyhenen tippumisesta maahan. Tippumisen äänen voi kuulla, mikä symboloi sitä, että Hiljaisessa tilassa voi kuulla jotain, mitä muuten ei kuulisi.

”Hiljaisen tilan kävijä voi kuulla ja löytää jotakin sellaista itsestään, mikä ei muuten arjen kiireessä ja melussa olisi mahdollista”, Känsälä tiivistää.

Melun vastapainoksi tarvitaan hiljaisuutta

Hiljainen tila rakennetaan tilapäisesti Lahden seurakuntayhtymän parkkihalliin. Kaikuisa ja meluisa ympäristö luo tavoitellun kontrastin Hiljaisen tilan ja ulkomaailman kohtaamiseen. Huone symboloi myös ihmisen sielukkuutta ja mahdollisuutta sen kokemiseen.

Hiljaisuus tilaan luodaan huolellisella akustoinnilla. Kaikki seinät ja katot on vuorattu ääntä vaimentavilla akustiikkalevyillä. ”Melun määrä nyky-yhteiskunnassa on lisääntynyt ja yhä useammat ihmiset tarvitse tilan ja hetken hiljentymiseen. Siksi lähdimme mielellämme yhteistyöhön muotoilutoimisto Kaisa K:n kanssa”, Ecophonin markkinointipäällikkö Jyrki Kilpikari kertoo.

Hiljainen tila tulee olemaan esillä pääkaupunkiseudun seurakuntien toimesta World Design Capital -vuoden ajan. Teokselle etsitään parhaillaan sijoituspaikkaa Kirkkopäivien ja vuoden 2012 väliseksi ajaksi, jotta yhä useampi pääsisi siihen tutustumaan.

Hiljainen tila sijaitsee 13–15.5.2011 Lahden seurakuntayhtymän parkkihallissa, Vapaudenkatu 6. Kuvapyynnöt viestintätoimisto Groundista, paivi.ekdahl@ground.fi tai 040-7673389.

Muotoilutoimisto Kaisa K, Kaisa Känsälä, GSM 044 355 3615, kaisa@kaisak.fi

Ecophon akustiikkakatot, markkinointipäällikkö Jyrki Kilpikari, GSM 040 556 3126, jyrki.kilpikari@saint-gobain.com

Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy
Strömberginkuja 2, 00380 Helsinki

Ecophon on suomalainen akustiikkakatto- ja akustiikkaseinäjärjestelmien toimittaja. Ecophon on osa Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy:tä, joka kuuluu maailmanlaajuiseen Saint-Gobain -konserniin. Saint-Gobain ‑konsernin toimialaan kuuluvat tukkukauppa, rakennusmateriaalit, tasolasi, pakkaus sekä korkean suorituskyvyn omaavat erikoismateriaalit. Saint-Gobain toimii yli 50 maassa ja on markkinajohtaja kaikilla ydinliiketoimintasektoreillaan. Saint-Gobain Rakennustuotteet Oy toimii Suomessa sekä Baltiassa ja sen tuotteita ovat Ecophon-akustiikkalevyt, Gyproc-kipsilevyt ja Isover-eristeet.