Jalostaja ja Suomen Sillikonttori pelastavat suomalaisen sillinvalmistuksen perinteen

Uhka kotimaisen sillinvalmistuksen loppumisesta sai kaksi perheyhtiötä tarttumaan toimeen. Jalostaja laajentaa tuoteperhettään silleihin, joiden valmistajana toimii Suomen Sillikonttori.

Jalostaja ja Suomen Sillikonttori päättivät pelastaa suomalaisen sillinvalmistusperinteen, kun viimeistenkin Suomessa valmistettujen merkkisillien valmistus siirtyi Puolaan viime vuoden lopulla.

Jalostajalla on ollut vahva rooli suomalaisen sillinvalmistuksen historiassa. Kun tämä perinteinen elintarviketeollisuuden haara oli vaarassa hävitä Suomesta, ryhdyimme Sillikonttorin kanssa välittömästi toimeen. Olemme iloisia, että kuluttajilla on jatkossakin mahdollista valita kotimainen vaihtoehto, sanoo Jalostajan toimitusjohtaja Lauri Lundén.

Jalostaja-sillien valmistusprosessi noudattelee tarkasti suomalaista sillinvalmistusperinnettä ja on alusta loppuun suomalaisissa käsissä. Tästä kertoo myös sillituotteille myönnetty Avainlippu.

Raaka-ainettahan ei saa Suomesta, mutta olemme sen hankinnassa tiiviisti mukana. Varmistamme, että saamme Norjasta korkealaatuista silliä, joka on pyydetty ja suolattu laatustandardiemme mukaisesti”, kertoo Matti Ruuska, jonka perustama Suomen Sillikonttori valmistaa Jalostaja-sillit Uudessakaupungissa.

Kauppaketjut ovat ottaneet Jalostaja-sillit hyvin vastaan. Uudet tuotteet tulevat myyntiin päivittäistavarakauppoihin 22. huhtikuuta alkaen. Sillituotteita on neljä: Jalostaja Saaristosilli, Jalostaja Sipulisilli, Jalostaja Tillisilli ja Jalostaja Tomaattisilli.

Ensin sinappi, nyt sillit

Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Jalostajan emoyhtiö Oy Lunden Ab palauttaa perinteikkään elintarviketuotannon suomalaisille juurilleen. Lunden ryhtyi vuonna 2003 valmistamaan Auran Sinappia, kun Turun Sinapin valmistus siirtyi Ruotsiin

Jalostajan kumppanin Sillinkonttorin juuret ovat syvällä suomalaisessa sillihistoriassa. Yrityksen perustaneella Matti Ruuskalla on yli 40 vuoden kokemus sillinvalmistuksesta. Ruuska perusti Boy-silleistä tunnetun Boyfood Oy:n vuonna 1977.

Jalostajan toimitusjohtaja
Lauri Lundén
p. 040 9011 902

Suomen Sillikonttorin perustaja
Matti Ruuska
p. 0400 212 369

Jalostaja  on osa Oy Lunden Ab -nimistä perheyritystä, joka perustettiin vuonna 1959. Jalostaja valmistaa monipuolisia elintarvikkeita, ja sen tunnettuja brändejä ovat Jalostaja, Auran ja Chef Lundén. Omien brändien lisäksi tuotannossa on sekä kaupan merkkejä että toimintaa merkittävien elintarvikeyritysten alihankkijana. Oy Lunden Ab:n liikevaihto on noin 70 miljoonaa euroa, ja yritys työllistää noin 500 elintarvikealan ammattilaista.

Suomen Sillikonttori Oy on Uudessakaupungissa toimiva perheyritys ja täyden palvelun sillitalo, joka valmistaa erilaisia silli- ja silakkatuotteita tynnyreistä lasipurkkeihin. Sillikonttori toimii muun muassa Jalostaja-sillien, useiden kaupan merkkien ja suurkeittiötuotteiden valmistajana. Vuonna 2018 yrityksen liikevaihto oli 2,8 miljoonaa euroa, ja se työllistää vakituisesti 12 henkeä.