Kuusi vuotta veneessä – uutuuskirja kertoo suomalaisen lapsiperheen seikkailusta maailman ympäri

Kesäkuussa 2016 Meretniemen viisihenkinen perhe nosti 17,5 metriä pitkän purjeveneensä ankkurin ja lähti elämänsä seikkailuun. Kahteen ensimmäiseen purjehdusvuoteen on mahtunut paratiisisaarien ja tanssivien delfiinien lisäksi hajonneita moottoreita, tsunami ja lenteleviä koulukirjoja.

Matka kotina – lapsiperheen elämää purjeveneessä raottaa Meretniemen perheen elämää meren ehdoilla: Millaista on jättää kaikki tuttu taakse ja lähteä tuntemattomaan? Millaista on asua kolmen lapsen kanssa purjeveneessä? Miten käy perheen ulkopuolisten sosiaalisten suhteiden? Miten koulunkäynti järjestyy?

Kirjan kirjoittaneet Tuomo (47) ja Riikka (45) Meretniemi valmistautuivat kuusivuotiseen purjehdukseen vuosia. Kun päätös elämänmuutoksesta oli tehty, pariskunta myi omakotitalonsa, mökkinsä ja muun omaisuutensa. Molemmat irtisanoutuivat ja jättivät menestyneen työuran taakseen toteuttaakseen unelmansa.

”On selvää, että taloudellisesti tällaisessa ratkaisussa ei varmaankaan monen mielestä ole mitään järkeä. Elämä on kuitenkin paljon enemmän kuin ura tai raha. Jos jotakin haluaa oikein kovasti, on myös osattava ja uskallettava päästää irti vanhasta”, Tuomo ja Riikka muistuttavat.

Kaksi vuotta sitten oli viimein aika toteuttaa haave ja purjeveneestä tuli Riikan ja Tuomon sekä Aarren (10), Kertun (7) ja Martan (5) koti.

”Arki veneessä ei ole juhlaa. Elämä pyörii puhtaan veden, sähkön ja kaasun määrää tarkkaillen. Kaikki haisee ja on koko ajan kosteaa. Kunnostettavaa ja korjattavaa riittää jokaiselle päivälle.”

Se kaikki on kuitenkin pientä sen rinnalla, että voi viettää aikaa perheen kanssa ja kokea yhdessä seikkailuja – ja niitä on koettu. Kun miekkavalasparvi ui Atlantin ylityksellä aivan veneen viereen tai kun pimeällä seisoo kannella ja aallot lyövät veneen yli, ymmärtää, mikä elämässä on tärkeää.

Teos toimii inspiraationa ja kannustuksena haaveiden toteuttamiselle – oli haaveena maailmanympäripurjehdus tai jotakin aivan muuta. Kansiin on paketoitu paitsi Meretniemen perheen seikkailun kaksi ensimmäistä vuotta myös pohdintaa siitä, miten uskaltaa ja valmistautua valtavaan elämänmuutokseen.

Kirja on myös matkakertomus, joka sisältää 300 kuvaa matkan varrelta sekä päiväkirjamerkintöjä, reittikarttoja ja veneruokareseptejä. Tähän mennessä Meretniemet ovat purjehtineet 21 maassa. Matkalla on tarkoitus olla kaikkiaan kuusi vuotta.

Tervetuloa kirjan julkistustilaisuuteen Tyynelle valtamerelle!

Kirjan julkistus tapahtuu keskiviikkona 5.9.2018 kello 9.00 Suomen aikaa Facebook Liven välityksellä suoraan Ranskan Polynesiasta Tyyneltä valtamereltä. Seuraa kirjan julkistusta ja esitä kysymyksiä lähetyksen aikana täällä: https://www.facebook.com/sailforgood/. Kysymyksiä voi myös lähettää etukäteen osoitteeseen info@sailforgood.org

JulkaisuMatka kotina – lapsiperheen elämää purjeveneessä. Sidottu kirja.
Sisältö: 21 maan matkakertomukset: Turkki, Kreikka, Albania, Montenegro, Kroatia, Italia, Malta, Ranska, Espanja, Gibraltar (UK), Marokko, Kanariansaaret, Kap Verde, Barbados, Saint Lucia, Saint Vincent & Grenadines, Grenada, Bonaire, Curacao, Aruba, Kolumbia ja Panama. 20 teemakirjoitusta vene-elämän eri osa-alueista, 300 valokuvaa. Päiväkirjamerkintöjä, reittikarttoja, veneruokareseptejä.
Kustantaja: Clear Sky Oy
ISBN: 978-952-69021-0-4