Lääkärihelikoptereilla vilkkain vappu vuosiin

Lääkärihelikopterihälytysten perusteella suomalaiset juhlivat vappua tänä vuonna neljä päivää. Vappuaatto ja -päivä olivat rauhallisimmat kolmeen vuoteen, mutta kokonaisuudessaan vappuviikonloppu oli FinnHEMSin historiassa toiseksi vilkkain. Eniten hälytyksiä kirjattiin vapunpäivänä.

Hälytysmäärien perusteella vapun juhliminen aloitettiin tänä vuonna perjantaina, jolloin lääkärihelikopteri sai 49 hälytystä. Lauantaina hälytyksiä tuli 50, mikä on saman verran kuin tavallisena lauantaina. Vappuaattona hälytyksiä tuli 47 ja vapunpäivänä 51.

Kaikkiaan FinnHEMSin tukikohdissa vastaanotettiin vappuviikonloppuna (28.4.–1.5.) 197 hälytystä.

Tajuttomuus, elottomuus ja päihteet korostuvat

Vappuna hoidettiin eniten tajuttomia ja elottomia potilaita. Kyse on muulloinkin yleisimmistä FinnHEMS-lääkärihelikoptereiden tehtävistä.

Tavallisena viikonloppuna päihteet liittyvät noin puoleen hälytystapauksista, mutta vappuna osuus on kaksi kolmasosaa. Tuolloin hälytyksissä korostuvat myös päihteisiin liittyvät myrkytykset ja vammautumiset sekä liikenneonnettomuudet.

– Vappuna potilaita kohdataan tavallista kevätviikonloppua enemmän ulkona, joten myös hypotermia- ja hukkumistapaukset työllistivät lääkärihelikoptereita, kertoo FinnHEMSin tutkimusjohtaja Ilkka Virkkunen.

Kiireisintä Vantaalla ja Tampereella

Kiireisintä vappuna oli Vantaan (44 hälytystä) ja Pirkkalan (41) tukikohdissa. Tehtävämäärien puolesta rauhallisinta taas oli Pohjois-Pohjanmaalla; Oulun tukikohtaan tuli vappuviikonlopun aikana 26 hälytystä.

FinnHEMSin viisivuotisen toimintajakson aikana vappu on kuulunut aina vuoden vilkkaimpiin päiviin. Eniten hälytyksiä on kertynyt Pirkanmaan tukikohdan, FH30 alueelle. Rauhallisinta vapun vietto on tilastojen valossa pohjoisessa, Rovaniemen tukikohdan toiminta-alueella.

Vapun (28.4.–1.5.2017) hälytysmäärät tukikohdittain:

Tukikohta Hälytykset
FH10 Vantaa 44
FH20 Turku 31
FH30 Pirkkala 41
FH50 Oulu 26
FH51 Rovaniemi 28
FH60 Kuopio 27
YHTEENSÄ 197

Lääkärihelikopterin tärkein tehtävä on viedä ensihoitolääkäri ja tehohoitotasoinen ensihoito nopeasti apua tarvitsevan potilaan luo. Näin hoito pystytään aloittamaan välittömästi tapahtumapaikalla. Tilanteen ja paikan mukaan potilas kuljetetaan jatkohoitoon ambulanssilla tai lääkärihelikopterilla.

Lisätiedot:

Ilkka Virkkunen, tutkimusjohtaja, FinnHEMS Oy
Puh. 040 520 3112, ilkka.virkkunen@finnhems.fi

FinnHEMS on valtakunnallinen lääkärihelikopteripalveluiden hallinnointiyksikkö. Yhtiön omistavat yhtä suurin osuuksin yliopistolliset sairaanhoitopiirit: Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri, Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri, Pirkanmaan sairaanhoitopiiri, Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri ja Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri. FinnHEMS on perustettu vuonna 2010, ja se on voittoa tavoittelematon osakeyhtiö. www.finnhems.fi