Lapset toivovat vanhemmille rajoituksia kännykän käyttöön

PowerParkin Lasten neuvosto luovuttaa aloitteen ministeri Risikolle

Suomalaislapset toivovat enemmän yhteistä tekemistä vanhempiensa kanssa. Yli viidennestä lapsista harmittaa vanhempien kiireisyys ja se, että vanhemmat ovat jatkuvasti kännykässä tai tietokoneen ääressä kotona. Eniten lapsia harmittaa arjessaan tekemisen puute koulupäivän jälkeen. Tulokset käyvät ilmi PowerParkin Taloustutkimuksella teettämästä tutkimuksesta.

Lapset kaipaavat enemmän yhteistä aikaa perheensä kanssa: yli puolet kyselyyn vastanneista 7–14-vuotiaista lapsista haluaisi tehdä enemmän asioita yhdessä perheensä kanssa. Lapsilta kysyttiin myös, mitkä asiat keljuttavat heitä eniten arjessa. Yli viidennestä (22 %) harmittaa se, että vanhemmat ovat koko ajan puhelimessa tai tietokoneella. Viidennestä lapsista harmittaa vanhempien jatkuva kiire. Joka neljännen mielestä vanhemmat ovat liian pitkään töissä. Eniten keljuttava asia lapsille (30 %) oli tekemisen puute koulupäivän jälkeen.

Tällä hetkellä yleisin tapa viettää vapaa-aikaa perheen kesken on kotona oleskelu esimerkiksi televisiota katsellen. Lapset toivovat tutkimustulosten perusteella enemmän yhteistä puuhaa. Lapset haluaisivat viettää perheaikaa käymällä huvipuistossa (53 %), elokuvissa tai teatterissa (45 %), kotona pelejä pelaamalla (40 %), yhdessä urheilemalla (39 %) ja käymällä ravintolassa syömässä (30 %).

Lasten neuvoston vetoomus: Ilta viikossa perheelle

Tutkimustulosten rohkaisemana Huvivaltio PowerPark on perustanut alueen koululaisista koostuvan Lasten neuvoston, jonka päätehtävänä on edistää lasten oikeutta huviin. Lasten neuvosto haluaa herättää keskustelua tutkimuksen tuloksista, joista käy ilmi suomalaislasten kokemukset arjen kiireisyydestä, vanhempien huonosta läsnäolosta ja perheen yhteisen ajan puutteesta.

Lasten neuvosto luovuttaa tänään sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikolle vetoomuksen, jossa toivotaan, että vanhemmat varaisivat yhden illan viikossa perheen yhteiselle tekemiselle. Vetoomus suunnataan kansanedustajien lisäksi kaikille vanhemmille.

– Huvivaltiona haluamme olla mukana luomassa lapsille parempaa ja onnellisempaa arkea. Perheen yhteistä aikaa tuntuu löytyvän yhä vähemmän ja siksi Lasten neuvosto halusi tarttua nimenomaan tähän epäkohtaan. Toivomme vetoomuksen myötä, että aiheesta syntyisi keskustelua niin valtakunnan tasolla kuin kaikissa perheissä, kertoo PowerParkin johtaja Mikko Kiviluoma vetoomuksesta.

Perheen yhteisen ajan lisäämiseksi vetoomuksessa toivotaan yhtä kännykkä- ja tietokonevapaata päivää viikossa perheisiin.

– Vanhemmat asettavat tietokoneen käytössä rajoituksia lapsille. Lapset haluavat nyt saman aikuisille, jotta perheissä voitaisiin nauttia kiireettömästä yhteisestä ajasta ilman jatkuvaa kännykän tai tietokoneen selailua, sanoo Kiviluoma.

Lisätiedot:

Mikko Kiviluoma, johtaja, Huvivaltio PowerPark, p. 050 383 6651, mikko.kiviluoma@powerpark.fi

www.powerpark.fi

Marko Perälahti, tutkimusjohtaja, Taloustutkimus, p. 040 5305410, marko.peralahti@taloustutkimus.fi

www.taloustutkimus.fi

PowerPark on vuonna 2000 avattu elämyspuisto Etelä-Pohjanmaalla Alahärmässä. PowerParkissa on mm. huvipuisto, Euroopan suurin sisäkartinghalli, Suomen ensimmäinen 5D-elokuvateatteri, Satumaailma perheen pienimmille Röllimetsineen, Hevoskeskus ja lukuisia majoitus- ja ravintolapalveluja. PowerParkissa käy vuosittain noin 450 000 vierasta.

TUTKIMUS LASTEN JA NUORTEN VAPAA-AJASTA

Kysely lasten vapaa-ajan vietosta toteutettiin Taloustutkimus Oy:n internet-paneelissa 14.–24.2. 2014 välisenä aikana. Tutkimukseen vastasi tiedonkeruuajanpuitteissa hyväksytysti 516 vastaajaa.  Kohderyhmänä oli 7–14-vuotiaat lapset ja heidän vanhempansa. Tutkimuksen kenttätyö toteutettiin niin, että kohderyhmään kuuluvien lasten vanhemmille lähetettiin kutsu tutkimukseen ja he pyysivät lasta vastaamaan kysymyksiin. Tarvittaessa aikuinen kirjasi lapsen vastauksen lomakkeelle.

Miltei puolet (46 %) lapsista haluaisi viettää enemmän aikaa perheen kanssa

Yli puolet (57 %) lapsista haluaisi tehdä enemmän asioita perheen kanssa

Mikä on keljuinta arjessa?

• se, että on liian vähän tekemistä koulun jälkeen (30 %)
  • se, että vanhemmat ovat niin pitkään töissä (25 %)
  • se, että vanhemmilla on aina niin kiire (22 %)
  • se, että vanhemmat ovat koko ajan puhelimessa tai tietokoneella (22 %)
  • se, että on liikaa tekemistä koulun jälkeen, kuten harrastukset, treenit ym. järjestetty ohjelma (15 %)
  • se, että joudun olemaan niin paljon yksin (9 %)

Mitä teette yhdessä perheen kesken vapaa-ajalla?

• Oleskelemme kotona ja esimerkiksi katsomme televisiota (77 %)
  • Pelaamme kotona pelejä, kuten Afrikan tähti, Kimble, Wii, Play Station jne. (42 %)
  • Urheilemme, esim. uimme, hiihdämme, luistelemme...  (40 %)
  • Laitamme ruokaa/leivomme (37 %)

Mitä asioita haluaisit tehdä perheen kanssa?

• Mennä huvipuistoon/liikuntaseikkailupuistoon tms. (53 %)
  • Mennä elokuviin/teatteriin (45 %)
  • Pelata kotona pelejä, kuten Afrikan tähti, WII, Play Station jne. (40 %)
  • Urheilla, esim. uida, hiihtää, luistella... (39 %)