Logomo kahdessa vuodessa tapahtumatalojen kärkikaartiin

LOGOMO-sali vihittiin käyttöön tasan kaksi vuotta sitten, kun ooppera Eerik XIV sai ensi-iltansa. Kahdessa vuodessa Logomo on noussut nopeasti yhdeksi Suomen merkittävimmistä tapahtumataloista. Logomo on onnistunut tavoitteissaan kaikilla mittareilla, ja sen vaikutus Turun imagolle ja elinkeinoelämälle on merkittävä.

Logomon tämän vuoden kävijämäärä on alustavan arvion mukaan 260 000, joka on 80 000 kävijää enemmän kuin viime vuonna. Tänä vuonna Logomossa järjestetään yli 700 erilaista tilaisuutta, kuten konsertteja, konferensseja, seminaareja ja muita pienempiä tapahtumia.

– Tavoitteet on ylitetty oikeastaan kaikilla mittareilla. Se vauhti, jolla Logomo on noussut yhdeksi Suomen tärkeimmistä tapahtumapaikoista, on yllättänyt meidät kaikki, Rakennusyhtiö Hartelan toimitusjohtaja Heikki Hartela toteaa.

Turun apulaiskaupunginjohtaja Jarkko Virtanen sanoo Logomon tuoneen Turulle valtavasti positiivista näkyvyyttä. Kesällä avattu luovan talouden keskus, Logomo Byrå, on myös elinkeinopoliittisesti kaupungille tärkeä.

– Turun elinkeinorakenteessa on käynnissä murros, ja me tarvitsemme uusia tukijalkoja talouteemme. Byråssa on sellaista yhteisöllistä voimaa, joka poikii toivottavasti uusia menestystarinoita, Virtanen sanoo.

Huippuhetkiä The Voice of Finlandista isoihin kongresseihin

Logomo nousi suuren yleisön tietoisuuteen tv-ohjelma The Voice of Finlandin myötä. Ohjelman kolmas kausi kuvataan Logomossa keväällä 2014.

Toisentyyppinen kohokohta Logomon historiassa oli viime heinäkuun astronomien huippukongressi EWASS, joka keräsi yli tuhat tähtitieteen asiantuntijaa ensimmäistä kertaa Pohjoismaihin.

– Olemme saaneet paljon kiitosta siitä, että Turkuun on alkanut Logomon myötä tulla paljon erilaisia isoja ja pieniä tapahtumia. Myös tulevat vuodet näyttävät hyviltä, varauksia on tullut jo vuodelle 2019 saakka, Logomon toimitusjohtaja Päivi Rytsä kertoo.

– Pitää muistaa, että Logomon rakentaminen on edelleen kesken. Turun kaupunginteatterin väistötilat ovat rakenteilla, ja toimitiloja valmistuu vielä lisää. Uuden sillan ja parkkihallin suunnittelutyö on myös pitkällä.

Logomo on profiloitunut kahdessa vuodessa muuntautumiskykyiseksi tapahtumapaikaksi, jossa voidaan järjestää yhtä hyvin suuria elokuvaensi-iltoja kuin pieniä akustisen musiikin iltoja. LOGOMO-salin ilmatyynyillä liikkuva katsomo luo sopivan kokoiset tilat erilaisiin tilaisuuksiin. LOGOMO-salin huippumoderni akustiikka- ja äänentoistoratkaisu on talon yksi vetonauloista, joka on saanut paljon positiivista palautetta.

Logomo on kulttuurin, taiteen ja luovan talouden keskus, joka toimii vanhassa VR:n konepajassa rautatieaseman ja ydinkeskustan läheisyydessä Turussa. Logomon konsertit, näyttelyt, elokuvat ja erilaiset tapahtumat tarjoavat yleisölle koettavaa läpi vuoden. Vuonna 2013 Logomossa järjestetään yli 700 tapahtumaa, joiden kävijämäärä on yhteensä noin 260 000 (alustava arvio). Kesällä 2013 Logomossa avattiin Logomo Byrå, jossa on 5 000 m2 toimitilaa luovien alojen yrityksille. Byråssa on lähes 60 yritystä ja työskentelee 200 ihmistä päivittäin. Logomossa on myös taiteilijatyöhuoneita taiteilijoille. Logomon 24 000 m2 tiloista on valmiina noin 75 %. Logomon omistavat Hartela Oy (61 %) ja Turun kaupunki (39 %).

____________

Heikki Hartela, Rakennusyhtiö Hartelan toimitusjohtaja, 050 1463, heikki.hartela@hartela.fi
Jarkko Virtanen, Turun apulaiskaupunginjohtaja, 050 559 0222, jarkko.virtanen@turku.fi
Päivi Rytsä, Logomon toimitusjohtaja, 050 596 0773, paivi.rytsa@logomo.fi