MaaS Globalilla merkittävä rahoituskierros – liikkumispalveluiden edelläkävijä keräsi 29,5 miljoonaa euroa

Suomalaisyrityksen uusia sijoittajia ovat BP Ventures, Mitsui Fudosan, Mitsubishi Corporation ja Nordic Ninja. Kierros nosti MaaS Globalin kokonaisrahoituksen yhteensä 53,7 miljoonaan euroon.

Maailman ensimmäinen mobility-as-a-service- eli liikkuminen palveluna -yritys MaaS Global julkisti tänään viimeisimmän rahoituskierroksensa arvoksi 29,5 miljoonaa euroa. Liikkumissovellus Whimistä tunnetun MaaS Globalin kokonaisrahoitus nousi uusien sijoitusten myötä 53,7 miljoonaan euroon.

Yrityksen uusia sijoittajia ovat sijoitusyhtiö BP Ventures, japanilainen kiinteistöyhtiö Mitsui Fudosan, Mitsubishi Corporation ja sijoitusrahasto Nordic Ninja. Kierrokselle osallistui myös aiemmin MaaS Globaliin sijoittaneita yhtiötä.

”Olemme innoissamme saadessamme mukaan näin merkittäviä ja kokeneita sijoittajia. Uusien investointien myötä meillä on kaikki tarvittava menestyäksemme ja skaalataksemme liiketoimintaamme uusille markkinoille”, kertoo MaaS Globalin toimitusjohtaja ja perustaja Sampo Hietanen.

MaaS Global on laajentamassa toimintaansa uusille markkinoille Euroopassa, Japanissa, Singaporessa sekä Pohjois-Amerikassa vuonna 2020. MaaS Globalin lippulaivasovellus Whim on ensimmäinen markkinoilla oleva kaikenkattava maas-palvelu. Whim yhdistää julkisen liikenteen, kaupunkipyörät, taksit ja vuokra-autot yhteen sovellukseen kiinteällä kuukausihinnalla. Marraskuussa 2017 lanseeratulla Whimillä on tähän mennessä tehty yli kuusi miljoonaa matkaa.

Uusia sijoittajia houkutteli sekä olemassa oleva palvelu että sen globaali kasvupotentiaali. Liikkuminen palveluna -markkinan odotetaan kasvavan 500 miljardin dollarin liikevaihtoon vuoteen 2030 mennessä.

”MaaS Globalin tiimi näyttää suuntaa, miten liikkuminen muuttuu: kaikki saatavilla olevat liikkumisen muodot ovat helposti käytettävissä ilman, että tarvitsee omistaa omaa autoa. Yhteistyömme on hyvä esimerkki BP:n visioimasta kuljettamisen, liikkumisen ja integroitujen kaupunkien tulevaisuudesta”, sanoo Roy Williamson, BP:n Advanced Mobility -yksikön varapääjohtaja.

”Olemme erittäin innoissamme päästessämme MaaS Globalin kanssa muuttamaan liikkumista digitaalisempaan ja kestävämpään suuntaan. Liikkuminen palveluna -markkinan odotetaan kasvavan nopeasti sekä kuluttajien että kaupunkien etsiessä älykkäitä ratkaisuja arjen helpottamiseksi ja päästöjen vähentämiseksi”, kertoo sijoittamisen, liiketoimintakehityksen ja digitaalisen strategian liiketoimintajohtaja Kyoya Kondo Mitsubishi Corporationin Automotive and Mobility -yhtymästä.

Lisätiedot:

Veera Aalto, viestintäpäällikkö, MaaS Global
press@whimapp.com

Kuvat medialle: http://bit.ly/MaaSGlobal_investmentround

MaaS Global ja Whim

Vuonna 2015 perustettu MaaS Global on maailman ensimmäinen MaaS (Mobility as a Service eli liikkuminen palveluna) -yritys. Yritys lanseerasi marraskuussa 2017 Whim-liikkumissovelluksen, jolla on tehty jo yli kuusi miljoonaa matkaa. Whim toimii tällä hetkellä Helsingissä, Birminghamissa, Antwerpenissa ja Wienissä. Helsinkiläisen MaaS Globalin osakkeenomistajia ovat muun muassa Aioi Nissay Dowa, BP Ventures, Denso International Europe, Karsan Otomotiv, Mitsubishi Corporation, Mitsui Fudosan, Nordic Ninja, Swithcom Teknoloji, Toyota Financial Services, Transdev Group ja Veho. Rahoituksen kokonaismäärä on 53,7 miljoonaa euroa.
www.maas.global

Mitsubishi Corporation

Mitsubishi Corporation on kansainvälinen yhtiö, jonka liiketoiminta-alueisiin kuuluvat mm. energiaratkaisut, materiaalivalmistus, autoteollisuus ja liikkuminen, elintarviketeollisuus ja kaupunkikehitys. Mitsubishi Corporation on perustettu vuonna 1954, ja sen pääkonttori sijaitsee Tokiossa. Yhtiön pää- ja toimitusjohtajana toimii Takehiko Kakiuchi.

BP Ventures

BP Ventures on perustettu yli kymmenen vuotta sitten tunnistamaan ja sijoittamaan yksityisiin, kasvaviin ja uraauurtaviin teknologiayrityksiin energia-alan innovaatiotoiminnan kiihdyttämiseksi. Toimintansa aikana BP on investoinut yli 500 miljoonaa dollaria 50 eri teknologiayhtiöön yhdessä 300 muun sijoittajan kanssa. BP:n tavoitteena on varmistaa maailmanlaajuinen energiansaanti vähentäen samalla tuotannon päästöjä. BP Ventures keskittyy yhdistämään ja kasvattamaan uutta energialiiketoimintaa sekä tekemään strategisia investointeja edistyneeseen liikkumiseen sekä vähäpäästöisiin ja digitaalisiin ratkaisuihin. BP Venturesin senior principal Daniela Proske aloittaa MaaS Globalin hallituksen puheenjohtajana.