Mobiilimarkkinointi on vahvan kasvun toimiala

Routa laajentaa Satakuntaan

Mobiililaitteiden määrän kasvu on luonut muutamassa vuodessa Suomeen vahvan kasvun toimialan: mobiilimarkkinoinnin. Älypuhelimiin ja tabletteihin räätälöidyt verkkosivut helpottavat nettiselailua ja moni yritys haluaa nykyään myös mobiililaitteilla hyvin toimivat verkkosivut sekä mainonnan. Vahvoihin kasvuyrityksiin lukeutuva Mobiilimarkkinointi Routa on puolessatoista vuodessa kasvanut yli 50 henkilöä työllistäväksi mobiilimarkkinoinnin toimijaksi. Nyt Routa on laajentunut myös Satakuntaan.

Mobiililaitteita käytetään nettiselailuun missä tahansa: kotona, töissä, koulussa, liikkeellä ja ostoksilla. Googlen tutkimustulokset maaliskuulta 2013 paljastavat, että lähes neljä viidestä mobiililaitteilla tapahtuvasta surffailusta tapahtuu kotona, toisin sanoen paikassa, jossa olisi kiinteäkin tietokone käytettävissä. Älypuhelimet ja tabletit koetaan vaivattomiksi ja kevyiksi alustoiksi nettiselailuun, ja ne ovat saavuttaneet vankan sijan ihmisten selailutottumuksissa.

Mobiilihaut johtavat yhä useammin ostopäätökseen

Kuluttajat hakevat mobiililaitteilla usein apua nopeisiin päätöksentekotilanteisiin tietyn tuotteen tai palvelun ostamisessa. Tämän vuoksi kuluttajat kokevat mobiilimainonnan jopa hyödylliseksi. Yli puolet kuluttajista pitää mobiilimainoksia kätevänä tapana saada informaatiota heitä kiinnostavista tuotteista kompaktissa muodossa ja oikeaan aikaan. Googlen tutkimuksen mukaan yli 80 prosenttia teki ostoksen viiden tunnin kuluessa mobiililaitteella tehdystä hausta.

Esimerkiksi mobiililaitteella Googlessa tehty tuote- tai palveluhaku tuottaa tehokkaasti yhteydenottoja yritykselle. Älypuhelimiin ja tabletteihin räätälöidyt nettisivut ja hakukonemainokset ovat yrityksille nykyään elintärkeitä, sanoo Roudan toimitusjohtaja Jani Leppänen.

Toiset yritykset ovat heränneet mobiilimarkkinoinnin mahdollisuuksiin, toiset vielä nukkuvat, Leppänen toteaa.

Routa laajentaa Satakuntaan

Mobiililaitteille optimoituja nettisivuja on kysyntään nähden edelleen varsin vähän ja alalla on valtava kasvupotentiaali. Mobiilimarkkinoinnin tarpeesta kertoo myös Mobiilimarkkinointi Roudan huima kasvu viimeisen puolentoista vuoden aikana. Vuonna 2012 perustettu Routa työllistää jo 44 digitaalisen markkinoinnin ja myynnin osaajaa Turussa.

Nyt Routa on avannut toimiston Satakuntaan, Friitala-talon yrityskeskukseen. Routa työllistää tällä hetkellä jo seitsemän henkilöä Porissa. Toimiston avaaminen Satakunnassa oli luonteva liike Leppäselle, jonka juuret ovat Harjavallassa.

– Poriin oli helppo laajentaa, sillä sieltä löytyi rautaisia ammattilaisia kasvavalle alalle. Tuttuun kaupunkiin oli myös luontevaa ottaa ensimmäinen laajentumisen askel, kertoo Leppänen.

Mobiilimarkkinointi Roudan toimitusjohtaja Jani Leppänen, puh. 050 444 0880

www.mobiilimarkkinointirouta.fi