Musti ja Mirri kasvoi reippaasti ja paransi tulostaan

Lemmikkituoteala kasvaa taantumassakin

Lemmikkituoteketju Musti ja Mirri Oy:n hyvä kasvuvauhti jatkui viime tilikaudella. Mustin ja Mirrin liikevaihto kasvoi 29 prosenttia 32,1 miljoonaan euroon. Ketjun myynnin määrä kasvoi 20 prosenttia 50,3 miljoonaan euroon. Yrityksen keskimääräinen henkilömäärä kasvoi 51 henkilöllä 214 henkilöön. Vahvan kasvun taustalla on myymälämäärän kasvattamisen lisäksi panostukset valikoiman ja palvelun parantamiseksi. Kasvua vauhditti myös se, että huonoina taloudellisina aikoina ihmiset kiinnittävät enemmän huomiota lemmikkiensä hyvinvointiin.

Musti ja Mirri Oy:n liikevaihto kasvoi viime syyskuun lopussa 2011 päättyneellä tilikaudella 7,2 miljoonaa euroa eli 29 prosenttia. Vaikka yrityksen kasvuvauhti ja kehitys viime tilikaudella oli kovaa, liikevoittoa tilikaudelta kertyi 1,5 miljoonaa euroa.

Ketjun kokonaismyynti kasvoi viime tilikaudella 20 prosenttia ja oli 50,3 miljoonaa euroa. Vertailukelpoisten myymälöiden kasvu oli peräti 10 prosenttia edelliseen tilikauteen verrattuna.

− Kasvuvauhtimme viime tilikaudella oli jälleen huikea kaikissa ketjun myymälöissä, ja myynnillisesti teimme ennätysvuoden. Kovasta kasvu- ja kehitysvauhdista kertoo myös se, että avasimme seitsemän uutta omaa myymälää ja kaksi franchising-myymälää, sanoo toimitusjohtaja Mika Sutinen. Lisäksi olemme panostaneet vahvasti organisaation kehittämiseen. Henkilöstömäärämme reippaan kasvun myötä olemme entistä selkeämmin alan suurin työllistäjä Pohjoismaissa.

Musti ja Mirri on lemmikkituotealan erikoiskauppojen markkinajohtaja 102 myymälällään. Reilun vuoden aikana yhtiössä on tehty isoja muutoksia: perustettu verkkokauppa kivijalkakauppojen tueksi sekä siirrytty keskusvarastologistiikkaan. Lisäksi Musti ja Mirri on jatkanut myymälöiden uudistamista uuden konseptinsa mukaiseksi.

− Lemmikkituoteala jatkaa kasvuaan Suomessa tulevien vuosien aikana. Kuluvan tilikauden näkymät ovat erittäin hyvät, ja odotamme liikevaihdon kasvavan yli 40 miljoonaan euroon ja ketjumyynnin yli 60 miljoonaan euroon, kertoo Sutinen. Myymälöiden määrää kasvatetaan myös tänä vuonna.

Lemmikkituoteala kasvaa myös taantumassa

Mustin ja Mirrin kasvu johtuu osittain myös kahdesta yrityksestä riippumattomasta syystä. Jo 90-luvun laman aikana nähtiin, että lemmikkituoteala kasvoi muun talouden suunnasta poikkeavasti. Yleinen syy tähän on, että taloudellisesti tiukkoina aikoina kulutus suuntautuu arjen pienempiin asioihin, kuten esimerkiksi lemmikkiharrastamiseen.

− Ihmiset haluavat myös pitää lemmikeistään entistä parempaa huolta. Lemmikkikohtainen kulutus kasvaa, ja kuluttajat panostavat laadukkaampaan ruokaan ja tarvikkeisiin, sanoo Sutinen. Useiden tutkimusten mukaan lemmikit lieventävät stressiä ja masennusta sekä parantavat yleisesti ihmisten elämänlaatua, sanoo Sutinen.

Toinen merkittävä kasvun tekijä on globaali, ns. pet humanization trend, joka on saavuttamassa myös Suomen. Tämä lemmikkejä inhimillistävä trendi tarkoittaa sitä, että lemmikki ei ole enää vain ihmisen paras ystävä, vaan nähdään perheenjäsenenä. Trendiin kuuluu se, että kuluttajien kiinnostus erilaisiin tarvikkeisiin tai luonnonmukaiseen ja parempaan ravintoon ulottuu kaikkiin perheenjäseniin – myös lemmikkeihin. Toisaalta myös kaikenlainen harrastaminen lemmikkien kanssa on kovassa kasvussa. Lemmikeistä on tullut harrastuskumppaneita, joiden kanssa harrastamista varten tarvitaan erilaisia tarvikkeita.

Mika Sutinen, toimitusjohtaja, Musti ja Mirri, puh. 0400 600 999, mika.sutinen@mustijamirri.fi

Jyrki Lämsä, talousjohtaja, Musti ja Mirri, puh. 044 573 5611, jyrki.lamsa@mustijamirri.fi

Musti ja Mirri on vuonna 1988 perustettu lemmikkituotteiden erikoisliikeketju. Mustin ja Mirrin tuotevalikoima kattaa kaikki lemmikkien hyvinvointiin liittyvät tarvikkeet sekä kuivat ja kosteat ruoat. Ketjussa on 102 myymälää ympäri Suomen Helsingistä Rovaniemelle saakka. Yrityksen liikevaihto syyskuun lopussa 2011 päättyneellä tilikaudella oli 32,1 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 214 työntekijää. Musti ja Mirri on Suomen ja samalla Pohjoismaiden suurin lemmikkieläintarvikeketju. Mustin ja Mirrin pääomistaja on kotimainen pääomasijoitusyhtiö Vaaka Partners Oy.  Lisätietoja mustijamirri.fi