Nikkaripalvelu Pikkujuttu laajentaa toimintaansa - Asiakkaat erittäin tyytyväisiä palveluun

Miltei jokaisessa suomalaisessa kodissa on korjaamattomia pikkujuttuja, jotka ärsyttävät arjessa ja painavat mieltä. Pahimmillaan korjaamattomat asiat vaikeuttavat arkielämää. Nikkaripalvelu Pikkujuttu on tarjonnut apua kodin pieniin korjaustöihin viime keväästä saakka.  Innovatiiviselle palvelukonseptille on ollut tarvetta, ja nyt Pikkujuttu laajentaa toimintaansa uusille alueille pääkaupunkiseudulla.

Kiertävä nikkaripalvelu Pikkujuttu tarjoaa helpon tavan saada kodin pienkorjauksiin niin tekijä kuin tarvikkeetkin.  Pienten korjaustöiden ohella nikkarilta voi saada apua myös huonekalujen kokoamiseen ja vaikkapa sisustuksellisiin pulmiin, kuten pöydänjalkojen lyhentämiseen. Palvelu on toiminut viime keväästä saakka yhdellä autolla Helsingin kantakaupungin, Ruoholahden ja Lauttasaaren alueella sekä Espoossa Länsiväylän molemmin puolin.

Nyt liikkeelle on lähtenyt toinen auto, ja tämän myötä palvelualue laajenee merkittävästi. Pikkujutun nikkarin apua saa nyt myös Munkkiniemessä, Munkkivuoressa ja Meilahdessa sekä Kauniaisissa ja Leppävaarassa. Idässä palvelu kattaa Sörnäisen, Kulosaaren, Herttoniemen, Laajasalon, Itäkeskuksen ja Vuosaaren alueet. Pikkujutun autot kiertävät kullakin alueella tiettynä viikonpäivänä, ja tällöin nikkarin voi käydä tilaamassa kotiinsa hoitamaan korjaustyön vaikka saman tien.

Asiakkailta hyvää palautetta

Asiakaspalautteen kerääminen on ollut oleellinen osa Pikkujutun toimintaa heti alusta saakka. Tähän mennessä palautetta on kerätty yli kahdeltasadalta asiakkaalta. Palautteen perusteella asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä nikkarin toimintaan ja yli 90 % suosittelisi palvelua eteenpäin. Hyvä asiakaspalaute on kannustanut palvelun laajentamiseen ja osoittanut palvelun tarpeellisuuden.

”Asiakaspalaute on ollut erinomaista, ja moni on heti tilannut nikkarin uudelle käynnille. Vaikka korjattavat asiat ovat pieniä, niiden tuottama ilo on suuri”, kertoo Pikkujutun Tea Tenhunen.

Tavoitteena on laajentaa palvelua mahdollisimman pian pääkaupunkiseudun ohella myös muihin suurempiin kaupunkeihin.

Palvelukonseptina Pikkujuttu on ainutlaatuinen, ja se on huomattu myös maailmalla. Syyskuussa Pikkujuttu nostettiin Springwise-sivuston etusivulle ja viikon uutiskirjeeseen.  Springwise on maailmanlaajuisesti toimiva palvelu, joka etsii ja nostaa esiin innovatiivisia liikeideoita, joissa on potentiaalia kansainvälistymiseen.

Suomalaiskodeissa repsottaa

Pikkujuttu tutki yhdessä Think If Laboratoriesin kanssa, kuinka yleisiä pienet, rempallaan olevat asiat ovat. Tyypillisimpiä kodeissa rempallaan olevia asioita ovat porausta vaativat ripustukset, lampun vaihdot ja valaisimien asennukset sekä pienet maalaustyöt. Suurin syy siihen, että työt jäävät hoitamatta, on 53 % mukaan oma saamattomuus tai laiskuus. Myös ajanpuutteen takia (36 %) korjaustyöt jäävät tekemättä.

Useimpia rempallaan olevat asiat ärsyttävät hetkittäin (72 %) ja ovat lähinnä esteettinen haitta. Korjaamattomia töitä myös hävetään, varsinkin vieraiden silmissä. Korjausta pitkiäkin aikoja odottavat asiat voivat kuitenkin olla este normaalille elämälle ja hankaloittaa arkea. Valaisimen puuttuminen tai lampun vaihtamattomuus häiritsevät arkielämää, samoin tekemättömistä korjaustöistä johtuva epäjärjestys. Suurimpana etuna pikkujuttujen korjaamisesta vastaajat näkivät viihtyisän ja kauniin kodin sekä asioiden toimivuuden ja käytännöllisyyden.

93 %:lla suomalaisista kotitalouksista on pieniä, korjausta vaativia tekemättömiä asioita.

78 %:a naisista korjaamattomat asiat ärsyttävät hetkittäin. Vastaava luku miehillä on 67 %.

43 %:a naisista kertoo asiasta puolisolleen huomatessaan jonkin asian olevan rempallaan.

43 %:lla miehistä ensimmäinen reaktio on siirtää koko juttu tuonnemmaksi.

2 %:a naisista ja miehistä huomatessaan jonkin asian olevan rempallaan, piilottaa sen.

24 %:lla korjaamattomat asiat aiheuttavat kinaa perheenjäsenten keskuudessa.

58 %:a olisi valmis maksamaan ammattilaiselle korjaustöiden hoitamisesta ainakin silloin tällöin.

Näin korjaamattomat asiat häiritsevät arkielämää

(poimintoja avoimista vastauksista)

”keskeneräiset tai tekemättömät pintaremontit esim. lastenhuoneessa = lapset nukkuvat vanhempien huoneessa Keittiön liesituulettimen puuttuminen (asennus) ja uuden tiskialtaan puuttuminen = ruokaa tehdään vain mikrolla katon koristepanelointi kesken olohuoneessa - ei voi ripustaa valoja olohuoneeseen, liian hämärää esim. työskentelyyn”

”kuulee nalkutusta säännöllisesti”

”Mamma motkottaa niistä!”

”parketista tarttuu tikkuja varpaisiin, kaapinovet repsottaa aina auki ja niihin törmäilee, listattomiin lattianrakoihin kertyy pölyä, sähköjohdot hölskyy risoissa pistokkeissa vaarallisesti, v*****aa ku kaikki rempallaan”

”Ripustamattomat taulut ovat toisinaan tiellä ja ikävän näköisiä, nojatessaan jossakin nurkassa seinään, verhoja en ole voinut ripustaa keittiöön, kun verhotangon kiinnittämiseen ei ole välineitä.”

”Vieraiden käydessä joutuu keksimään selityksiä, miksi jokin asia ei vieläkään ole kunnossa, kuten esim. tauluja seinällä.”

Kysely tehtiin 4.2. – 15.2.2010 välisenä aikana, ja siihen vastasi 1.355 henkilöä. Tutkimuspaneelin jäsenille lähetettiin henkilökohtainen sähköpostikutsu, ja he vastasivat verkossa. Tutkimuksen kohteena olivat täysi-ikäiset suomalaiset kymmenessä suurimmassa kaupungissa.  Panelistit on rekrytoitu Think If Laboratories Oy:n verkkopaneeliin. Tutkimuksen teki Think If Laboratories Oy.

Tea Tenhunen, Pikkujuttu, 040 528 4121, tea@pikkujuttu.com

Pikkujuttu on uusi kodin pienkorjaustöitä ja kiinteistön huoltotöitä hoitava yritys. Palvelu on saatavilla alkuvaiheessa pääkaupunkiseudulla ja tavoitteena on lähivuosina laajentaa toimintaa  myös muihin suurempiin kaupunkeihin Suomessa. Pikkujuttu palvelee yksityisasiakkaita, taloyhtiöitä ja yrityksiä. Lisätietoja www.pikkujuttu.com