Nollatoleranssi nuorisotyöttömyydelle -ideakilpailun voittajat valittiin Oulussa

Oulun nuorten työllistämiskampanjaan liittyvän valtakunnallisen ideakilpailun kolme parasta ideaa palkittiin tänään Nuorten Areena -tapahtumassa. Ideoita kilpailuun tuli yli sata eri puolilta Suomea. Voittajaideoissa korostuivat yrittäjyyteen kannustaminen, nuorten palkkaamiseen liittyvän byrokratian keventäminen sekä oppisopimushenki.

Valtakunnallinen ideakilpailu järjestettiin osana Oulun kaupungin huhtikuun lopussa lanseeraamaa Nollatoleranssi nuorisotyöttömyydelle – nyt työllistetään! -kampanjaa. Kampanjan avulla pyritään kitkemään Oulua vaivaavaa nuorisotyöttömyyttä ja samalla haastetaan koko Suomi mukaan nuorten työllistämistalkoisiin.

– Nuorisotyöttömyys koettelee koko Suomea ja siihen on tärkeää hakea ratkaisuja mahdollisimman konkreettisin keinoin. Olemme äärimmäisen iloisia kilpailuun jätettyjen ehdotusten määrästä ja laadusta. Tavoitteenamme on työstää mahdollisimman monta ideaa eteenpäin aina toteutukseen asti, sanoo Oulun kaupunginjohtaja Matti Pennanen.

Kymmenen finaaliin yltänyttä ideaa tarjosivat ratkaisuehdotuksia niin työnhakuvaiheen helpottamiseksi, nuorten palkkaamisbyrokratian keventämiseksi kuin konkreettisten työprojektien kehittämiseksi nuorille. Erityisen suosittuja olivat nuoria yrittäjyyteen kannustavat ehdotukset. Kolme parasta ideaa valitsi valtakunnallisista ja alueellisista vaikuttajista koostunut arviointiraati, johon kuuluivat teollisuusneuvos Jorma Terentjeff (PJ), Risto E.J. Penttilä (Kauppakamari), Tuija Oivo (TEM, Nuorisotakuu), Seija Mustonen (Oulun kaupunki) sekä oululainen pelialan yrittäjä Jussi Autio.

– Nuorten työllistäminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen on meidän kaikkien vastuulla. Oulun ideakilpailu on loistava esimerkki toimenpiteestä, jossa innovatiivisella otteella löydettiin hyviä ja kohtalaisen helposti toteutettavissa olevia ratkaisuja nuorten työllistämisen edistämiseksi, sanoo raadin puheenjohtajana toiminut Jorma Terentjeff.

Raadin valitsemat kolme parasta ideaa ovat seuraavat:

Ansiomerkki ja tykkäyksiä nuorten työllistäjille

Ensimmäisessä voittajaideassa peräänkuulutettiin nuorten oman ammattiliiton perustamista. Tämä taho ylläpitäisi sähköisen ilmoitustaulun kaltaista internetsivustoa, jossa nuoret työnhakijat voisivat luoda profiileja itsestään työnhakua varten. Työnantajat puolestaan ilmoittaisivat nuorille tarjoamistaan töistä samoilla sivuilla. Sivustolla olisi Facebookin tapaan myös tykkäämismahdollisuus: työnantajat voisivat tykätä hyvistä työntekijöitä ja vastaavasti nuoret voisivat tykätä mielestään hyvistä työnantajista. Vastauksessa heitettiin myös ilmoille ehdotus, että nuorten ammattiliitto jakaisi viestinnässä hyödynnettävän ansiomerkin nuoria ahkerasti työllistäville työnantajille.

Raati kiitti ehdotuksessa huokuvaa nuorisotakuun henkeä ja yhteistyön painottamista yritysten, yhdistysten, valtion, kuntien ja nuorten välillä. Ajatusta byrokratian helpottamiseksi nuorten palkkaamisessa kehuttiin ja tykkäämistä pidettiin kätevänä tapana saada nuorille lisää suosittelijoita. Tykkäysmahdollisuuden arvioitiin kannustavan nuoria tekemään työnsä hyvin.

Kesäyrittäjäksi kesätyösetelillä

Toisessa voittajaideassa pureuduttiin kesätöiden saamiseen. Ideassa nuori perustaisi oman kesäyrityksensä kaupungin tarjoaman kesätyösetelin arvon suuruisella alkupääomalla ja tekisi töitä yrityksensä nimiin. Nuori työskentelisi kesän ajan omaa osaamistaan hyödyntäen esimerkiksi nettisivuja tehden, aitoja maalaten, lastenhoidon parissa tai pyöränkorjaajana. Kesäyrittäjänä nuori saisi arvokasta kokemusta yrittäjyydestä ja mallin avulla yrittäjyydestä kiinnostuneen nuoren verkostot laajenisivat.

Raati arvosti yrittäjähengen edistämistä ja ajatusta siitä, että nuoret pääsisivät kevyen yritysmallin avulla testaamaan omia kykyjään ja mielenkiinnon kohteitaan työelämässä. Itsenäisenä yrittäjänä nuori joutuisi myös kriittisesti arvioimaan omaa osaamistaan ja kehittämään markkinointitaitojaan, mistä olisi raadin arvion mukaan hyötyä työelämässä.

Nuoret tutkimusavustajiksi yliopistolle

Kolmas palkituista ideoista esitteli konkreettisen tavan luoda työpaikkoja nuorille korkeakoulumaailmassa: nuoret palkattaisiin yliopistolle tutkimusavustajiksi. Idean kehittäjä ehdotti tutkijoille erityisen palkkausrahan maksamista, joiden avulla tutkijat palkkaisivat nuoria tekemään esimerkiksi kuukauden pituisia työrupeamia tutkimusavustajan työtehtävissä.

Malli on sovellettavissa monille korkeakoulualoille, jossa tutkimukseen kuuluu aikaa vieviä osioita, kuten litterointia, kuvien luokittelua kategorioihin tai haastateltavien keräämistä. Idea sai kiitosta oppisopimushenkisyydestään ja toteuttamiskelpoisuudestaan. Idea myös huomioi korkeasti koulutetut nuoret.

Matti Pennanen, kaupunginjohtaja, Oulun kaupunki, 044 7031110, matti.pennanen(at)ouka.fi

Seija Mustonen, kehittämispäällikkö, Oulun kaupunki, 044 7034842, seija.mustonen(at)ouka.fi

Soile Pirilä, projektipäällikkö, BusinessOulu, 050 5923102, soile.pirila(at)businessoulu.com

Jorma Terentjeff, teollisuusneuvos, arviointiraadin puheenjohtaja, 0400 682 112

Ideakilpailun voittajien haastattelupyynnöt: Heidi Puusa, Ground Communications, 040 526 7101

Ideakilpailu oli käynnissä 23.4.–13.5.2013. Oman ideansa nuorten työllistymisen edistämiseksi sai esittää internetin välityksellä osoitteessa www.oulu.com/nollatoleranssi. Kolmen parhaan idean esittäjät palkittiin 24.5. Oulun kaupunginteatterissa järjestetyssä Nuorten Areena -tapahtumassa 1000 euron rahapalkinnolla.

Tiedotteen on laatinut kampanjan ajaksi viestintätiimiin rekrytoitu nuori viestinnän harjoittelija Johanna Laiho.