Oskari Heikinheimo Suomen Lääketieteen Säätiön puheenjohtajaksi: ”Tarvitsemme uusia tutkijasukupolvia”

Helsingin yliopiston Naistenklinikan professori Oskari Heikinheimo haluaa viestiä lääketieteellisen tutkimuksen merkityksestä suurelle yleisölle.

Heikinheimo on toiminut Suomen Lääketieteen Säätiön puheenjohtajana vuodenvaihteesta saakka. Hän on ollut mukana säätiön toiminnassa jo pidempään muun muassa hallituksen jäsenenä ja apurahavaliokunnan puheenjohtajana. Heikinheimo seuraa tehtävässä Oulun yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaania Anne Remestä.

”On tärkeää, että osallistumme Suomessa tiedon tuottamiseen emmekä vain sovella maailmalla tehtyjä tutkimuksia. Meillä on omanlainen terveydenhuoltojärjestelmä, geeniperimä, kansantaudit ja arvomaailma. Lisäksi meillä on ainutlaatuiset resurssit tutkimuksen tekemiseen, kuten tutkimusmyönteinen yhteiskunta, mittavat kansalliset rekisterit ja kasvavat biopankit”, Heikinheimo sanoo.

Suomen Lääketieteen Säätiö täyttää tänä vuonna 60 vuotta. Juhlavuonna säätiö pyrkii lisäämään näkyvyyttään, jotta sanoma lääketieteellisen tutkimuksen merkityksestä saavuttaisi myös suuren yleisön.

”Jaamme tarinoita suomalaisen lääketieteellisen tutkimuksen tärkeydestä kaikille suomalaisille. Jotta suomalainen terveydenhoito säilyy laadukkaana, täytyy kotimaiseen tutkimukseen panostaa”, Heikinheimo sanoo.

Uusia tutkijasukupolvia tarvitaan

Lääketieteen Säätiö haluaa uuden puheenjohtajansa johdolla olla mukana varmistamassa, että Suomeen kasvaa uusia tutkijasukupolvia. Heikinheimo muistuttaa, että tulevaisuudessakin tarvitaan ihmisiä, jotka kysyvät uusia kysymyksiä ja kyseenalaistavat vanhoja totuuksia.

”Me Lääketieteen Säätiössä haluamme tukea nuoria tutkijoita ensimmäisestä tutkimuksesta lähtien ja tutkimusalasta riippumatta”, Heikinheimo toteaa.

Lääketieteen Säätiö tarjoaa tutkijoille pian myös muuta kuin rahallista tukea. Valtaosa nuorista tutkijoista kaipaa kipeästi lisää tukea ja neuvoja erityisesti tutkimustyön alkuvaiheessa. Tähän tarpeeseen pyritään vastaamaan yhdessä Duodecimin kanssa kehitettävällä Tutkijaportilla, jossa on tutkijoille tarkoitettuja ohjeita, vertaistukea ja kursseja.

Myös oma ura on saanut tukea säätiöltä

Heikinheimo aloitti oman tutkijan uransa 1980-luvulla ja on tehnyt mittavan uran muun muassa gynekologiseen hormonihoitoon ja perhesuunniteluun liittyvien tutkimusaiheiden parissa. Erityisen suuri merkitys Heikinheimon tutkijanuralle on ollut Lääketieteen Säätiön vuonna 2001 myöntämällä Kliinisen tutkijan apurahalla. Se mahdollisti keskittymisen tutkimukseen kuuden kuukauden ajan kolmena peräkkäisenä vuotena.

”On tärkeää, että lääkäritutkija voi irrottautua kliinisestä työstä ja omistaa aikaa vain tutkimukselle. Osa tutkimuksistani olisi takuulla jäänyt tekemättä ilman Lääketieteen Säätiön apurahoja.”

Oskari Heikinheimo, Suomen Lääketieteen Säätiön puheenjohtaja
oskari.heikinheimo@helsinki.fi, 050 427 1533

Jouni Lounasmaa, Suomen Lääketieteen Säätiön asiamies
asiamies@laaketieteensaatio.fi, 050 371 9590

Vuonna 1960 perustettu Suomen Lääketieteen Säätiö tukee suomalaista lääketieteellistä tutkimusta ja koulutusta vuosittain jaettavin apurahoin ja palkinnoin. Lääketieteen Säätiö on merkittävä lääketiedettä tukeva yksityinen säätiö ja selvästi suurin niistä säätiöistä, jotka tukevat nuoria tutkijoita kaikilta lääketieteen aloilta. Vuonna 2019 säätiö tuki suomalaista lääketieteellistä tutkimusta yli kahdella miljoonalla eurolla.