OuluHealth tuo Ouluun 700 uutta työpaikkaa

Oulu vastaa ICT-alan rakennemuutokseen

Oulun kaupunki on käynnistänyt vahvat toimenpiteet ICT-alan rakennemuutoksen hallitsemiseksi. Pohjoisen Skandinavian pääkaupungissa Oulussa panostetaan erityisesti OuluHealth -kampusalueeseen, jossa kehitetään suomalaisille tulevaisuuden terveyspalveluja – yhdistämällä ICT- ja terveysalan osaaminen. Alueelle odotetaan syntyvän tulevina vuosina noin 700 uutta työpaikkaa.

Oulussa on käynnissä useita kehityshankkeita, joiden tavoitteena on kasvattaa Oulusta menestyvän Pohjois-Skandinavian pääkaupunki. Yksi merkittävimmistä on OuluHealth, joka on ICT-, bio-, terveys- ja hyvinvointialojen yritysten, ammattilaisten ja tutkimusyhteisöjen osaamiskeskittymä.

OuluHealth luo terveyden ja hyvinvoinnin alalle uusia palvelukonsepteja ja tuotteita. OuluHealth mahdollistaa Oulun vahvan teknologiaosaamisen laajenemisen uusille toimialoille ja kansalaisten arjen parantamiseen. Tämä tuo merkittävästi uusia liiketoimintamahdollisuuksia, ja alueelle tulee koko ajan uusia yrityksiä.

− Kontinkankaalle, OuluHealthin kampukselle, syntyy seuraavien 3−4 vuoden aikana noin 700 uutta työpaikkaa. Uusien työpaikkojen myötä Oulusta tulee suomalaisen kasvavan hyvinvointikaupungin suunnannäyttäjä, sanoo kaupunginjohtaja Matti Pennanen. Haluamme pitää osaamisen Oulun seudulla ja tarjota muun muassa ICT-alan osaajille uusia työpaikkoja.

Oulu Healthin kampuksella toimii jo nyt yli 100 alan organisaatiota ja 8 400 työntekijää, joten se on jo nyt merkittävä osaamiskeskittymä. Tulevina vuosina alueen merkittävyys halutaan nostaa vielä toiseen potenssiin. Pennanen toteaa, että Oulu haluaa olla paras kaupunkiseutu innovatiiviselle yrittäjyydelle ja kansainvälistyvälle yritystoiminnalle.

− Oulun vahvuus on aina ollut se, että katsomme realistisesti pitkälle tulevaisuuteen. Alueella on jo käynnissä miljardiluokan investoinnit, jotka turvaavat kasvun jatkumisen myös rakennemuutoksessa. Tavoitteenamme on saada Oulun seudulle tulevina vuosina lisää työpaikkoja, joilla rakennamme hyvinvointia myös tulevaisuudessa, sanoo Pennanen.

Koko Pohjois-Skandinaviassa (Norja, Ruotsi ja Suomi) on tällä hetkellä käynnissä ja suunnitteilla muun muassa kaivostoimintaan, infraan, ydinvoimaan, jäämeren rautatiehen ja maakaasuun liittyviä investointeja lähes 125 miljardin edestä.

OuluHealth luo tulevaisuuden hyvinvointipalveluita

OuluHealth on Suomen ja maailman mittakaavassa merkittävimpiä avauksia hyvinvointipalvelujen kehittämisessä. Tavoitteena on luoda puitteet innovaatioyhteisölle, jossa erilaiset toimijat voivat yhdessä kehittää uuden sukupolven hyvinvointipalveluita – yhdistämällä ICT- ja terveysalan osaaminen.

Tulevaisuudessa ihmisillä itsellään on entistä aktiivisempi rooli oman terveytensä hoidossa.

− Yhdistämällä ICT- ja terveysalan osaaminen pystymme kehittämään uudenlaisia laadukkaita ja tehokkaampia hyvinvointipalveluja ja -tuotteita, sanoo BusinessOulun johtaja Juha Ala-Mursula. OuluHealthin kampuksella eri toimijat, kuten tutkimuslaitokset, yritysten ja terveydenhuollon toimijat, luovat yhteisen innovaatioprosessin sekä avoimiin rajapintoihin perustuvan innovaatioalustan, modulaarisen arkkitehtuurin.

− Uusien palvelumallien tehokkuus, sujuvuus ja tarvelähtöisyys ovat kansalaisille mielekkäitä ja tuovat palveluiden tarjoajille, kuten kunnalle, säästöjä.

Ala-Mursulan mukaan OuluHealthin kampuksella Kontinkankaalla toimii jo useita lupaavia yrityksiä, ja tavoitteena on saada niitä alueelle lisää sekä paikallisen yrittäjyyden että kansainvälisen Invest in -toiminnan kautta.

Oulun kaupunginjohtaja Matti Pennanen, puh. 044 7031 110, email matti.pennanen(at)oulu.fi
BusinessOulun johtaja Juha Ala-Mursula, puh. 040 559 7020, email juha.ala-mursula(at)businessoulu.com

OuluHealth
OuluHealth on Suomen ja maailman mittakaavassa merkittävimpiä avauksia hyvinvointipalvelujen kehittämisessä.  OuluHealth on tulevaisuudessa kansainvälisesti vetovoimainen terveyden ja hyvinvoinnin kehityskeskus, joka tuottaa yksilöllisiä terveydenhuollon ratkaisuja yhdistämällä korkeaa tutkimusta, teknologiaa sekä sosiaali- ja terveydenhuollon uusien sukupolvien toimintamalleja. Kontinkankaan alueen merkittäviä toimijoita ovat muun muassa Oulun yliopistollinen sairaala, Oulun kaupunginsairaala, Nokia, Rehapolis, Medipolis GMP, Technopolis, Oulun yliopisto, Oulun seudun kuntoutussairaala, Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Oulun seudun ammattiopisto, Kastellin tutkimuskeskus, Medipolis Center sekä lukuisat IT- ja terveysalan yritykset.

Tulevaisuuden ratkaisut perustuvat kansalaiskeskeiseen terveyden hallintaan, ennaltaehkäisyyn, mobiili- ja sähköisiin palveluihin ja muun lisäarvoa tuottavan teknologian hyödyntämiseen sekä uudistettuun tietojärjestelmäkokonaisuuteen, joka mahdollistaa uusien tuotteiden ja palveluiden integraation ja käyttöönoton sekä tiedonkulun entistä paremmin. Tulevaisuudessa ihmisillä itsellään on entistä aktiivisempi rooli oman terveytensä hoidossa, mikä lisää tarvetta yksilöllisyyden ja motivointitekijöiden huomioimiseen ja niihin panostamiseen.

European Connected Health Alliance
Eurooppaan on syntynyt merkittävä ICT- ja LifeScience-alojen allianssi, European Connected Health Alliance, jossa Oululla on johtava rooli yhdessä Northern Ireland Connected Health Ecosysteemin kanssa. ECHAlliancen kautta Suomi kykenee verkottumaan kansainvälisesti Conneceted Health -aloitteissa, hakemaan rahoitusta yhteisesti tärkeiksi nähdyille kehityskohteille sekä houkuttelemaan ulkomaisia toimijoita ja sijoittajia Suomeen.

Elämä pelaa Oulussa
Elämä pelaa Oulussa on oululaisten toimijoiden kampanja ja kanava kertoa Oulun vahvuuksista ja mahdollisuuksista. Tavoitteena on saada Oulun seudulle investointeja ja uusia yrityksiä, tarjota Oulussa toimiville yrityksille ja startupeille kanava näkyä sekä välittää informaatiota kehityshankkeista, jotka kasvattavat Oulusta menestyvän Pohjois-Skandinavian pääkaupungin. Samalla herätetään huomiota ja kiinnostusta Ouluun asuin-, työ- ja opiskelupaikkana. Helsingin Oulu on Tour -päivänä 20.9.2012 Oulu esittäytyy sijoittajille, päättäjille, medialle ja muille tärkeimmille sidosryhmille laajamittaisesti Investor Breakfast -tilaisuudessa, medialounaalla ja sidosryhmille suunnatussa iltatilaisuudessa.