Poistumisturvallisuudessa parantamisen varaa – Suomessa ei määritellä poistumistietuotteita

Poistumisturvallisuus on Suomessa pääasiassa hyvä, mutta uusimpien EU-standardien määrittelemiä tuotteita poistumisteissä ei vaadita. Käytännössä tämä tarkoittaa, että paniikkipuomeja on Suomessa huomattavasti vähemmän kuin Keski-Euroopassa. Aihe nousi pinnalle Romanian yökerhopalon myötä.

Rakennusmääräykset antavat poistumisteille selkeät normit, mutta ovien ja lukituslaitteiden kannalta selkeät käytännöt puuttuvat. Poistumisteiden tärkeimmät standardit (EN 179 ja EN 1125) määrittävät oven avaus- ja sulkeutumisvoimat, kulutuskestävyyden ja palohyväksynnän sekä varmistavat tuotteiden turvallisen toiminnan.

Ongelmaksi hätätilanteessa voi muodostua oven lukitus. Ovien on avauduttava hätätilanteessa helposti. Suomessa ei ole toistaiseksi pantu täytäntöön täysimääräisesti EU-standardeja poistumistiereittien lukituksesta, sillä Suomessa ei vaadita kyseisten standardien määrittelemiä tuotteita poistumisteillä.

– Esimerkiksi Keski-Euroopassa hyvin yleisiä paniikkipuomeja näkee Suomessa vielä vähän. Uskomme, että julkisten tilojen poistumisturvallisuutta voidaan ja pitäisi merkittävästi parantaa Suomessa, Abloyn kotimaan myyntijohtaja Jari Perälä toteaa.

Samaa mieltä on Suomen Pelastusalan keskusjärjestön SPEKin turvallisuusasiantuntija Jari Pouta.

– Ihmiset tavallisesti pyrkivät ulos sieltä, mistä tulivat sisään. Hätätilanteessa ovien on avauduttava helposti. Korostaisin myös henkilökunnan merkitystä julkisissa rakennuksissa ja työpaikoilla, heidän on pystyttävä ohjaamaan ihmiset oikeille uloskäytäville ja tunnettava ovien avausmekanismit.

Lisätiedot:

Jari Perälä, myynti- ja markkinointijohtaja

jari.perala@abloy.com

www.abloy.com

ABLOY suojaa ihmisiä, omaisuutta sekä liiketoimintaa maalla, merellä ja ilmassa – olosuhteista riippumatta. Käyttäjien yksilöllisiin tarpeisiin luodut ratkaisut ulottuvat kotien lukinnasta äärimmäistä turvaa vaativiin ammattikohteisiin. Maailmanlaajuinen 90 maata kattava jakeluverkostomme vastaa asiantuntevasta palvelusta.

Abloy Oy on osa ASSA ABLOY -konsernia, joka maailman johtavana oviympäristöratkaisujen toimittajana tarjoaa asiakkailleen turvallisia ja helppokäyttöisiä sovelluksia ovien avaamiseen ja sulkemiseen. Konsernissa on 44 000 työntekijää ja liikevaihto 6,2 miljardia euroa.