Pyöräkaupassa tulossa ennätysvilkas vuosi – Cycleurope Finlandin liikevaihto lähes kaksinkertaistui touko-kesäkuussa

Poikkeuksellinen vuosi näkyy pyöräkaupassa ennätyssuurena kasvuna. Tavallisten pyörien ja erityisesti sähköpyörien kysyntä on kasvanut huimasti. Crescent-, Monark- ja Bianchi-pyörämerkkejä maahantuovan Cycleurope Finlandin touko-kesäkuun liikevaihto lähes kaksinkertaistui ja yhtiön edustamien sähköpyörien myynti kasvoi yli 70 prosenttia vuoden takaiseen.

Polkupyörien tukkumyyjille huhtikuu on usein vuoden vilkkain myyntikuukausi. Tänä vuonna Cycleurope Finlandin edustamien pyörämerkkien myyntihuippu ajoittui touko- ja kesäkuulle ja kysyntä on jatkunut ennätyksellisen vilkkaana koko kesän.

Odotimme jo valmiiksi hyvää pyöräilyvuotta, mutta kysyntä on ollut tänä vuonna vielä ennakoitua suurempaa. Poikkeusaikojen keskellä kuluttajat ovat arvostaneet pyöräilyä turvallisena, helppona ja miellyttävänä liikkumismuotona niin arjessa kuin vapaa-ajalla, Cycleurope Finlandin toimitusjohtaja Jari Elamo uskoo.

Cycleurope Finlandin valikoimassa on tarjolla pyörämalleja kaikissa kategorioissa sekä tavallisina polkupyörinä että sähköpyörinä.

Useat maahantuomamme mallit ovat jo loppuunmyytyjä tältä kaudelta. Loppukesän ja syksyn aikana pyrimme saamaan Ruotsin tehtaaltamme niin paljon pyöriä kuin mahdollista, mutta jo nyt on selvää, että kauden poistomyynteihin ei tänä vuonna jää jäljelle juuri myytävää, Elamo sanoo.

Sähköpyörien myynnissä huima kasvu

Kasvanut pyöräilyn suosio on näkynyt erityisesti sähköpyörien kysynnässä. Cycleurope Finlandin edustamien merkkien sähköpyöriä on myyty Suomessa vilkkaimpina kuukausina jopa yli 70 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Uskon, että tulemme lähes kaksinkertaistamaan myymiemme sähköpyörien määrän tällä kaudella ja oletamme kasvun jatkuvan vahvana myös ensi vuonna, Elamo sanoo.

Sähköpyöräilyn suosion taustalla vaikuttaa monia tekijöitä. Sähköpyörällä voi liikkua vaivattomasti jopa kymmenien kilometrien työmatkoja tai tehdä arkiliikkumisesta matkasta ja olosuhteista riippumatta vaivatonta. Kehittyneen akku- ja järjestelmäteknologian myötä sähköpyörän käyttö on helppoa ja vaivatonta.

Sähköpyöriä on nyt myös tarjolla kaikissa pyöräkategorioissa: niitä löytyy paitsi perinteisinä citypyörinä myös työmatka-ajoon ja retkeilyyn sopivina hybridiversioina, maastopyörinä, taittopyörinä, tavarapyörinä ja jopa maantiepyörinä, Elamo luettelee.

Cycleurope Finlandin emoyhtiö, ruotsalainen Cycleurope-konserni uskoo sähköpyöräilyn tulevaisuuteen. Jo nyt yhtiön liikevaihdosta noin puolet tulee sähköpyöristä. Yhtiö on panostanut omaan tuotekehitykseen ja pyörien valmistukseen Ruotsin Varbergissa, josta tuodaan Suomenkin markkinoille runsaasti erilaisia sähköpyörämalleja. Esimerkiksi keväällä Suomessa lanseerattu älykkäillä turvallisuusominaisuuksilla varustettu sähköpyörä Crescent Ellie valittiin Pyöräliiton toimesta Vuoden 2020 arkipyöräksi.

Uutuudet loppukauteen

Sähköpyörämallien tarjontaa leventää Crescentin uusi Cargo MAX -malli, jolla isokin kuorma kulkee kevyesti mukana sähköavustuksen turvin. Jo esiteltyihin vuoden 2021 uutuuksiin lukeutuu muun muassa miesten Crescent Eli ja naisten Elta, jotka edustavat työmatkapyöräilyyn hyvin soveltuvaa, täysin varusteltua tyylikästä ja laadukasta sähköhybridipyörää.

Haastattelut ja lisätiedot:

Jari Elamo, toimitusjohtaja,
Cycleurope Finland Oy
jari.elamo@cycleurope.fi

Cycleurope on yksi johtavista eurooppalaisista polkupyörien valmistajista ja markkinoijista. Tuotemerkit ovat alansa tunnetuimpia kuten Crescent, Monark ja Bianchi. Cycleurope Groupin tehtaat sijaitsevat Ruotsissa, Italiassa ja Ranskassa.

Cycleurope Finland Oy on osa ruotsalaista Cycleurope AB -konsernia. Yhtiö toimii Suomessa mainittujen polkupyörämerkkien maahantuojana ja markkinoijana. Tarvikepuolen tuotemerkkejä ovat TEC ja Spectra. Jälleenmyyjinä toimivat alan erikoisliikkeiden lisäksi urheilutarvikekaupan ketjut. Toimipaikka on Vantaalla Technopoliksessa.