Reinojen ja Ainojen valmistus olisi voitu säilyttää Lieksassa

Reino- ja Aino-tossujen omistuksen on tänään uutisoitu siirtyvän uudelle omistajalle, joka kertoo siirtävänsä klassikkotuotteiden valmistuksen ulkomaille. Konkurssipesän velkojilla oli mahdollisuus varmistaa tuotannon jatkuminen Lieksassa. Confido Capital Oy:n analyysien mukaan toimintaa olisi voinut jatkaa kannattavasti Lieksan tehtaalla. Confidon kanssa neuvoteltiin vielä viime perjantaina.

Reino- ja Aino-kotikenkiä valmistava PK Kappi Oy asetettiin konkurssiin maaliskuussa. Nopeasti edenneen tarjouskilpailun määräaika umpeutui 10.4. klo 12.00. Confido-ryhmä osallistui tarjouskilpailuun, ja kävi myös tutustumassa Lieksan tehtaaseen ja sen henkilökuntaan.

– Perjantaina 12.4. käytyjen keskustelujen perusteella meille muodostui käsitys, että Confido olisi ollut ensisijainen vaihtoehto toiminnan jatkajaksi. Myöhemmin samana päivänä saimme yllättäen tiedon toiminnan myymisestä toiselle tarjoajalle, kertoo Confido Capital Oy:n toimitusjohtaja Jukka Lång.

Confidon tarjouksen ytimenä oli se, että työt ja työsuhteet olisivat jatkuneet kuten ennenkin. Sekä työntekijöille että velkojille olisi tarjottu mahdollisuutta tulla osakkaiksi uuteen yhtiöön. Confido sitoutui maksamaan kauppahinnan välittömästi siirron yhteydessä, ja pesänhoitajan toiveesta täydennetyssä tarjouksessa myös ostamaan lisäkauppahinnalla koko kakkoslaadun varaston.

– Lähtökohtamme kaupalle oli hyvin selkeä. Halusimme ehdottomasti säilyttää tuotannon Lieksassa, missä työpaikkoja ei varmasti ole liikaa. Käytyämme tehtaalla ja perehdyttyämme liiketoimintaan, meille muodostui selkeä näkemys, että työntekijät ovat hyvin osaavia ja että tuotantoa voidaan kannattavasti harjoittaa, vaikka konekanta onkin hieman ikääntynyttä, kertoo Lång.

– Kokosimme lyhyessä ajassa lähipiiristämme pienen ryhmän, jolla oli rahoituksen lisäksi kokemusta tehtaan johtamisesta, merkkitavaramarkkinoinnista ja tavaramerkeistä. Lisäksi meillä olisi ollut mahdollisuus järjestää tarvittava käyttöpääoma ilman lainarahoitusta.

Konkurssipesän suurimmat velkojat ovat Finnvera, Verohallinto ja Keskinäinen Eläkeyhtiö Varma. Lähtökohtaisesti velkojat päättävät, minkä tarjouksen hyväksyvät.

– Olemme luonnollisesti pettyneitä päätökseen. Meidän mielestämme tässä olisi ollut mahdollista rakentaa yhtälö, jossa kohtaavat laadukas suomalainen käsityö, kannattavuus ja vastuullisuus.

Jukka Lång, toimitusjohtaja, Confido Capital Oy, 050 355 3009
Juha Kojonen, perustaja, Confido Capital Oy, 0400 800 049

Confido-ryhmä on riippumaton suomalainen konserni, johon kuuluu pankkiiriliike. Confido hallinnoi muun muassa. kiinteistörahastoja ja järjestää rahoitusta.  Jokaisessa hankkeessaan yhtiö toimii myös itse sijoittajana.
www.confidocapital.com