Rovaniemen kaupungin perintä siirtyy Taitoa Kuntaperintä Oy:lle

Rovaniemen kaupunki siirtää avointen saatavien perinnän kotimaiselle, kuntaomisteiselle Taitoa Kuntaperintä Oy:lle.

Aikaisemmin Rovaniemen perintää hoiti Lindorff Oy. Palveluiden siirto 1.1.2016 alkaen Taitoa Kuntaperintä Oy:lle ei aiheuta kuntalaisille mitään toimenpiteitä.

– Rovaniemen kaupungille siirtyminen myös Taitoa kuntaperintä Oy:n asiakkaaksi oli luonteva ratkaisu uudistaessamme taloushallinnon palvelussopimusta Kunnan Taitoa Oy:n kanssa. Näin Rovaniemen kaupungin saatavien perintä siirtyy kaupungin omistaman yhtiön tytäryhtiölle, jossa omistajina on myös muita Suomen kuntia ja kaupunkeja, sanoo Rovaniemen kaupunginkamreeri Jussi Päkkilä.

– Yhteiskunnallisesti haastava taloudellinen tilanne vaatii kuntia ja kuntalaisia hyödyttäviä ratkaisuja. Rovaniemen kaupungin päättäjien tekemä ratkaisu hankkia perintäpalvelut kuntien omistamalta perintäyhtiöltä on esimerkillinen ja mahdollistaa paitsi joustavamman tavan hoitaa perintää niin myös perintäliiketoiminnan tuottojen käyttämisen kuntasektorin hyödyksi, kertoo Taitoa Kuntaperintä Oy:n liiketoimintajohtaja Tero Karinti.

Rovaniemen kaupungin päätös vahvistaa Taitoa Kuntaperinnän vahvaa kasvua kuntien omana perintätoimistona, jonka palveluita ovat jo aikaisemmin siirtyneet käyttämään mm. Kerava, Salo, Mikkeli ja Kotka sekä useat muut kuntatoimijat.

Kunnat tarvitsevat tehokasta ja eettistä perintää

Taitoa Kuntaperintä on Kunnan Taitoan sataprosenttisesti omistama tytäryhtiö. Kuntien oma perintäyhtiö perustettiin, koska talous- ja henkilöstöhallinnon palveluita tuottavan Taitoan omistajat ja asiakkaat kaipasivat kotimaista kuntaomisteista toimijaa, joka tarjoaa sekä maksuvalvonnan että perinnän palvelut.

– Kuntatoimijat ovat olleet erittäin kiinnostuneita mahdollisuudesta tulla kuntaomisteisen perintäyhtiön asiakkaaksi. Siten on mahdollista tarjota kuntalaisille eettisempää, mutta silti kunnan näkökulmasta tehokasta perintää. Käymme jatkuvasti neuvotteluita uusien kunta- ja sote-sektorin toimijoiden kanssa perintäyhteistyöstä, Karinti jatkaa.

Vuonna 2010 perustettu, kuntatoimijoiden perustama Taitoa tuottaa talous- ja henkilöstöhallinnon sekä johtamisen tietopalveluja. Taitoa toimii 12 paikkakunnalla ympäri Suomen ja palvelee yli 100 kuntaa, kuntayhtymää ja kuntien omistamaa yhteisöä. Yhtiö työllistää valtakunnallisesti 550 ammattilaista. Vuonna 2014 yhtiön liikevaihto oli 33,0 M€. Taitoa tunnetaan määrätietoisesta toiminnastaan alan uudistajana etsien jatkuvasti uusia ja parempia ratkaisuja.

Lisätietoja asiasta antavat:

Taitoa Kuntaperintä Oy, liiketoimintajohtaja Tero Karinti, puh. 040 931 1550, tero.karinti@taitoa.fi
Rovaniemen kaupunki, kaupunginkamreeri Jussi Päkkilä, puh. 040 531 6723, jussi.pakkila@rovaniemi.fi