Suomalainen innovaatio tuhoaa koronaviruksen pinnoilta sekunneissa

Koronakriisi on kannustanut suomalaiset yritykset ja tutkijat keksimään uusia keinoja globaalin pandemian kukistamiseksi. Suomessa kehitetty CovidSafe on ensimmäinen pinnoite, joka tutkitusti estää koronaviruksen leviämistä, ja ratkaisua pilotoidaan nyt useassa kohteessa Turussa ja pääkaupunkiseudulla.

CovidSafe on uusi suomalainen innovaatio, joka estää koronaviruksen leviämisen pintojen kautta. Tuotteen teho perustuu kuparia ja hopeaa sisältävään metalliyhdisteeseen, joka luontaisesti inaktivoi viruksen sekunneissa. CovidSafe on testattu Helsingin yliopistossa, joka on yksi harvoista elävää covid-19-virusta hyödyntävistä tutkimuslaboratorioista Suomessa.

– Korona-aikana meille on toimitettu testattavaksi paljon erilaisia antimikrobisia tuotteita, joista osa paljastuu tehottomiksi ja osa toimii erittäin nopeasti ja selkeästi. CovidSafe kuuluu ehdottomasti tämän jälkimmäisen ryhmän kärkeen ja inaktivoi koronaviruksen tehokkaasti tutkimusolosuhteissa, kertoo apulaisprofessori Tarja Sironen Helsingin yliopiston virologian osastolta.

Korona tarttuu ihmisestä toiseen niin hengitysilmasta, pisaroina kuin pinnoiltakin. Tarralla kiinnittyvä CovidSafe-pinnoite estää koronaviruksen leviämisen pintojen kautta ja soveltuu käytettäväksi väliaikaissuojana esimerkiksi ostoskärryissä, kaiteissa ja ovenkahvoissa julkisissa tiloissa sekä korkean hygieniatason kohteissa kuten terveydenhuollossa.

Jokaista ratkaisua tarvitaan

Tärkeimpiä CovidSafen tärkeimmistä käyttökohteista on julkinen liikenne ja julkiset tilat, joissa kulkee tuhansia ihmisiä päivittäin ja turvavälejä on hankala säilyttää. Hotelli- ja kongressikeskus Hanasaari on ensimmäisten joukossa pääkaupunkiseudulla ottanut CovidSafe-pinnoitteet käyttöön tiloissaan.

– Varsinkin tapahtuma-, matkailu- ja ravintola-ala on nyt kriisissä ja tarvitsee uusia ratkaisuja turvallisen palvelun ja liiketoiminnan varmistamiseksi. Teemme aktiivisesti töitä, jotta palveluittemme käyttäminen on mahdollisimman turvallista myös pandemian aikana, ja siksi osallistumme myös tähän pilottiin, kertoo Hanasaaren hotellinjohtaja Kai Mattsson.

Pilottikohteisiin kuuluu myös Turun alueella toimiva liikennöitsijä Turun Citybus Oy sekä liikuntakeskus Aktia Arena. Lähiviikkoina tavoitteena on asentaa virusvapaita kosketuspintoja myös valittuihin terveyskeskuksiin Turun seudulla.

Myös CovidSafen jälleenmyynnistä vastaavan Suomen Liikennemediat Oy:n toimitusjohtaja Timo Moilanen peräänkuuluttaa yritysten vastuuta taistelussa koronaa vastaan.

– Sen lisäksi, että vastuutamme kuluttajat noudattamaan virallisia suosituksia, on myös yritysten kannettava vastuunsa. Organisaatioiden tulee tarjota parhaat mahdolliset keinot henkilökunnan ja asiakkaiden hyvinvoinnin ja terveyden turvaamiseksi, Moilanen muistuttaa.

Sirosen mukaan yhtä ratkaisua koronakriisiin ei ole, vaan paras tulos saadaan aikaan käyttämällä kaikkia olemassa olevia, tutkitusti tehokkaita keinoja.

– Paras keino estää viruksen leviäminen on tietenkin kontaktien vähentäminen, mutta se ei ole yhteiskuntamme toimintojen kannalta aina mahdollista. Siksi tarvitsemme CovidSafen kaltaisia uusia innovaatioita, jotka vastaavat akuuttiin haasteeseen, Sironen muistuttaa.

CovidSafe on merkittävä innovaatio myös kansainvälisesti ja kenties yksi lähitulevaisuuden suurimmista vientituotteista. Tällä hetkellä tuotetta testataan myös muiden tartuntatautien kuten
noro-, influenssa- ja salmonellaviruksien
torjunnassa.