Suomalainen koirankoulutusmetodologia valloittamaan maailmaa

OneMind Dogs on koiran kokonaisvaltainen koulutusmetodologia, jonka on kehittänyt Suomessa ja maailmalla arvostettu koirakouluttaja Janita Leinonen. Hän on osa suomalaisista huippukouluttajista koostuvaa OneMind Dogs -tiimiä, jonka tavoitteena on jalostaa innovaatiosta maailman johtava koirankoulutussivusto.

Suomessa on kehitetty koirankoulutusalalle mielenkiintoinen metodologia, joka haastaa vallitsevat ajattelu- ja toimintatavat. Siinä koiralle ei kommunikoida ihmisen logiikan mukaisesti käskyttämällä, vaan koiralle luontaisemmin kehonkielellä.

OneMind Dogs -metodologian on kehittänyt maailmalla arvostettu koirakouluttaja ja vuoden kansainvälisesti kovimman agilitykisan European Openin juuri voittanut Janita Leinonen. Hänen bordercolliensa menetti 10 vuotta sitten yllättäen kuulonsa, jolloin äänenkäyttöön perustunut kommunikointi ei enää toiminut. Hän ryhtyi kehittämään koulutusta, joka perustui kehon asentoihin ja eleisiin.

– Oli uskomatonta huomata, kuinka tehokasta kehonkielellä opettaminen oli. Päätin kokeilla uutta lähestymistapaa myös muihin koiriin, ja tulokset olivat erinomaisia. Koirat ymmärsivät selvästi nopeammin, mitä halusin niiden tekevän. Tästä OneMind-nimikin tulee: ihmisen ja koiran ajatukset ovat ikään kuin yhtä, kun parin välille löytyy oikea kieli, Leinonen selvittää.

Suomalainen innovaatio globaaleille markkinoille

Nyt OneMind Dogsista halutaan tehdä menestyvä koulutuspalvelu globaaleille markkinoille. Metodologian ympärille on perustettu yhteisöllinen online-palvelusivusto, jossa koiraihmiset voivat tutustua menetelmään ja hyödyntää sitä koiransa koulutuksessa.

Visiona on koiraharrastajien kohtaamispaikka, joka tarjoaa laadukasta asiantuntemusta ja kiinnostavia keskusteluja koirien omistajille, ohjaajille ja kouluttajille. Pitkän aikavälin tavoitteena on tehdä oneminddogs.com-sivustosta maailman tunnetuin koirankoulutussivusto. Alku näyttää lupaavalta, sillä jo ennen varsinaista lanseerausta sivustolla julkaistut blogit ovat keränneet tuhansia kävijöitä yli 60 maasta.

– Matka on totta kai pitkä ja tavoite on kova. Meillä on kuitenkin loistava tuote käsissä ja – uskallan sanoa – maailman paras tiimi viemässä sitä eteenpäin. Meillä on valtavasti hyviä ideoita, nyt lähdemme rohkeasti toteuttamaan niitä, OneMind Dogsin toimitusjohtaja Noora Keskievari sanoo.

Janita Leinosen lisäksi tiimin pääkouluttajia ovat Jaakko Suoknuuti, Mikko Aaltonen ja Mari Kaplas. Heillä on vuosikymmenten kokemus koirien kouluttamisesta Suomessa ja maailmalla, ja he vievät vuosittain OneMind Dogsin oppeja kymmeniin maihin. Tiimin jäsenet kuuluvat lisäksi agilityssa maailman huippuihin, jotka ovat menestyneet arvokisoissa.

Kaikkien koirien menetelmä

Koirien luontaisesta reagoinnista kumpuava OneMind Dogs toimii kaikenrotuisille ja -ikäisille koirille. Aluksi sivuston pääpaino on agilityssa.

– Käsittelemme koiran koulutusta ja sen kanssa harrastamista kokonaisvaltaisesti. Koirat ovat meille sydämen asia, ja haluamme sen välittyvän kaikesta tekemisestämme. Paras onnistumisentunne koulutuksessa syntyy siitä, kun huomaa ihmisen ja koiran ymmärtävän toisiaan paremmin kuin ennen, Keskievari kertoo.

OneMind Dogs Oy:llä on Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Design from Finland -merkki. www.oneminddogs.com

KUVA 1 (Janita_Hitti): OneMind Dogs -menetelmän kehittänyt Janita Leinonen ja hänen bordercolliensa Hitti.
KUVA 2 (Janita kouluttamassa): Janita Leinonen agilityradalla kouluttamassa.

_____________

Lisätietoa:
Noora Keskievari, toimitusjohtaja, OneMind Dogs Oy, 040 511 6555, noora@oneminddogs.com