Suomalaisen omenapohjaisten alkoholijuomien pioneerit löysivät toisensa ­– Brinkhall Sparkling ja Kuura Cider yhdistyvät

Samppanjamenetelmällä omenakuohuviinejä valmistava Brinkhall Sparkling ja kotimaisen omenasiiderin valmistaja Kuura Cider yhdistyvät. Käsityönä tehtyjen omenapohjaisten alkoholijuomien kiinnostus on kasvanut sekä kotimaassa että ulkomailla. Yhdistyminen vahvistaa Brinkhallin tuotteiden vientimahdollisuuksia.

Toiminta jatkuu Brinkhall Sparklingin nimellä ja Kuura jää brändinimeksi tiettyihin tuotekategorioihin.

– Brinkhallin ja Kuuran liitto on täydellinen järkiliitto, koska olemme molemmat edelläkävijöitä kotimaisesta omenasta valmistetuissa alkoholituotteissa. Yhdessä voimme vastata paremmin kotimaisten markkinoiden kysyntään ja lisätä vientiämme, sanoo Brinkhall Sparklingin toimitusjohtaja Jaakko Saivosalmi.

– Erityisen iloinen olen, että saimme Kuuran perustajan Petri Halmetojan tasoisen alan pioneerin vahvistamaan tuotekehitystämme. Uskon, että meillä on jatkossakin hienoa kerrottavaa suomalaiselle alkoholialalle, Saivosalmi jatkaa.

Brinkhall Sparkling panostaa jatkossa omenasta valmistettujen kuohuviinien, jääviinien ja siidereiden kehitystyöhön, jotta kuluttajille on laajemmin saatavilla puhtaista, kotimaisista raaka-aineista valmistettuja tuotteita.

Yhdistyminen mahdollistaa volyymin kasvattamisen. Tavoitteena on tuoda Brinkhallin tuotteet laajasti kuluttajien saataville eri jälleenmyyjien kautta. Ensiaskeleena Kuura Kuiva- ja Kuura Rosé -siiderit tulivat ennen vappua myyntiin Keskon kautta Citymarketeihin ja K-Supermarketteihin ympäri Suomen.

Yritys kasvattaa myös vientiään. Kuuran siidereitä on jo kokeiluluontoisesti viety muun muassa Saksaan, Tanskaan, Espanjaan ja Japaniin.

Tuotevalikoimaan myös alkoholittomat tuotteet

Brinkhall valmistaa samppanjamenetelmällä omenakuohuviinejä ja -jääviinejä. Yritys hyödyntää Suomen ainutlaatuisia ilmasto-olosuhteita ja kotimaisia omenoita viinien valmistuksessa. Tuotteet valmistetaan sataprosenttisesta omenamehusta.

Kuuran siiderit ovat saaneet Suomalaisen Aidon Siiderin Seuran (SASS) myöntämät sertifikaatit osoituksena suomalaisesta työstä. Paikallisuus, käsityö ja laatu ovatkin olleet tärkeitä arvoja Kuura Ciderin toiminnassa alusta alkaen.

– Nyt Kuuran tarina jatkuu uudessa kodissa, jonka kanssa jaamme samat arvot. Kuura-tuotteet ovat syntyneet kokeilun kautta. Olemme tuottaneet ensimmäisenä Suomessa muun muassa jääsiideriä. Yhdistymisen myötä pääsemme yhdessä vahvistamaan siiderikulttuuria Suomessa ja tuomaan kuluttajille uudenlaisia makuja, joissa puhtaat raaka-aineet ovat keskiössä, Kuuran perustaja Petri Halmetoja kertoo.

Suunnitteilla on myös kehittää vähäalkoholisia ja alkoholittomia tuotteita, koska niiden suosio on kasvanut voimakkaasti.

Brinkhallin toiminta siirtyy kesän aikana Turku–Helsinki-moottoritien varrella Halikossa sijaitsevaan Design Hilliin, jonne avataan uusi tehdas ja elämysmyymälä. Uudessa lokaatiossa järjestetään tulevaisuudessa muun muassa tasting-tilaisuuksia ja tehdasvierailuja. Design Hill on matkailijoiden suosima levähdyspaikka, jossa on tarjolla kotimaisia ja skandinaavisia merkkituotteita. Lisäksi Design Hill on keskittynyt myymään paikallisten tuottajien valmistamaa lähiruokaa.

Jaakko Saivosalmi
toimitusjohtaja, Brinkhall Sparkling
jaakko.saivosalmi@brinkhallsparkling.fi
puh. 040 071 7437

Petri Halmetoja
perustaja, Kuura Cider
petri.halmetoja@kuuracider.fi
puh. 044 527 2825

Brinkhall Sparkling on vuonna 2015 perustettu kotimaisten omenaviinien ja -siiderien valmistaja. Viinitalo tuottaa lähiomenatarhojen sadosta laadukkaita omenakuohuviinejä, joissa Suomen ilmaston parhaat ainesosat yhdistyvät samppanjavalmistusperinteeseen. Brinkhall hyödyntää myös Suomen ainutlaatuisia ilmasto-olosuhteita ja kotimaisia omenoita jääviinin valmistukseen.